Marta Vasić

Autorka

Vreme čitanja: 4 minuta

Foto: N1

Šta je Vesić uspeo da ostvari do sada na TikToku? Samo jedan video ima preko milion pregleda, a ukupan broj pregleda svih do sada objavljenih videa može biti i preko 3,7 miliona.

 

Pored brojnih spomenika i gužve u saobraćaju, Beograđani od nedavno mogu da se pohvale još jednim kuriozitetom – zamenikom gradonačelnika koji ima milion pregleda na TikToku, društvenoj mreži sa preko 600 miliona korisnika. Goran Vesić uspeo je da skupi milion pregleda putem jednog videa na mreži koja je opčinila mlade širom sveta, demografija kojoj Vesić izvesno ne pripada. Uprkos očekivanom cinizmu srpskog Tvitera („klincima baroniše”), Vesićev TikTok profil može da posluži kao koristan izvor informacija o promenama u političkoj komunikaciji i novom političkom digitalnom prostoru. A uz to i da pruži ideje onima sa druge strane političke reke u Srbije.

 

Kako Vesić od Sićve – šta političar želi od TikToka?

Vesić je profil napravio pred kraj juna, navodeći da je to učinio na nagovaranje svoje bratanice Nađe koja je pobedila na Evropskoj geografskoj olimpijadi, pa joj je Vesić ispunio obećanje i započeo TikTok karijeru. Kao alternativni naziv profila odabrao je „sicve011”. U pitanju je varijacija Vesićevog prezimena uz dodatak pozivnog broja Beograda, što čini njegov TikTok poduhvat još interesantnijim. Videi uglavnom imaju optimističnu notu: zamenik gradonačelnika mazi napuštene pse, obilazi novi park za decu na Savskom vencu, slavi rođendan Beo zoo vrta. Tu su i postignuti uspesi: čak dva videa posvećena su inicijativi grada Beograda da obezbedi besplatne tablete i udžbenike za osnovce, kao i besplatnoj školi sporta za preko 62 hiljade dece. Za ljubitelje istočne kulture, Vesić je proslavio objavljivanje njegovog dela „Knjiga o Beogradu” na kineskom jeziku videom gde priča na kineskom. Prateći stope Džoa Bajdena koji sarađuje sa influenserima kako bi podstakao građane da se vakcinišu, Vesić u poslednjem videu sa pevačicom Natašom Bekvalac odlazi na vakcinaciju kako bi primili treću dozu vakcine. U najpopularnijem videu, Vesić odgovora na pitanja građana uz izvođenje popularne koreografije. Jedno od pitanja – da li planira da u Beograd dovede bend Maneskin, pobednika ovogodišnje Evrovizije (odgovor: možda).

 

 

Šta je Vesić uspeo da ostvari do sada na TikToku? Kao što smo pomenuli, samo jedan video ima preko milion pregleda, a ukupan broj pregleda svih do sada objavljenih videa može biti i preko 3,7 miliona. Broj pratilaca (manje relevantna metrika na TikToku nego drugim mrežama) je preko 18 hiljada, a Vesić može da se pohvali i sa preko 175 hiljada lajkova. Ukoliko bismo Vesića posmatrali isključivo kao potencijalnog influensera, mogao bi da se pohvali i solidnom stopom učešća publike (termin koji influenser menadžeri koriste je engagement rate), s obzirom na to da videi imaju pristojan broj komentara u odnosu na broj pregleda. Broj pregleda na TikToku ipak nije puna slika o uticaju Vesićevog sadržaja – njegovi videi dobili su prostor i u tradicionalnim medijima i ostalim društvenima mrežama poput Tvitera. Zato je najverovatnije nešto od ovog sadržaja došli do mnogo šire publike od one koja je na TikToku.

S obzirom na to da Vesić nije najvoljenija osoba na gradskoj političkoj sceni, TikTok mu je doneo dimenziju koja potencijalno doprinosi kreiranju pozitivnijeg imidža. Američki političari već decenijama znaju da neposredni kontakt sa ljudima, ljubljenje beba, humor (pa čak i na svoj račun) i PR sadržaj koji vas predstavlja kao „sav normalan svet” znači i na glasačkom biralištu. Vesić naravno ne može preokrenuti već stvorene percepciji o sebi za 180 stepeni, ali dobar PR vredi i znači. Čak i kad ispadnete blesavi, a možda naročito tada. Kreiranje pozitivnog imidža je naročito bitno ako se obraćate mladoj publici koja tek treba da formira političku pripadnost i nema jak otpor prema Vesiću kao što to možda imaju njihovi roditelji.

 

Prednjače Milica Zavetnica i Vesić – gde su ostali?

Iako Vesić verovatno nije jedini političar koji bi želeo da ostvari uspeh na ovoj platformi, strah od neuspeha je ono što sprečava većinu da pokušaju. Šta Vesićev relativan uspeh može da nauči sve političare koji razmišljaju da se okušaju i na „platformi za klince”? Prvenstveno, TikTok je možda video aplikacija, ali zvuk je sve. Ukoliko video ima zvuk koji je trenutno popularan, veća je šansa da će izlaziti korisnicima na početnoj stranici, kao i da će im biti interesantan kada ga ugledaju. Takođe, klonite se teških tema. Pojedini izveštaji navode da TikTok algoritam, nadležan za to koji video korisnici vide, daje manju prednosti sadržaju sa političkim porukama koje mogu biti kontroverzne. Dodatno, TikTok je mesto za zabavu i odmor od teških tema. Politika i političari moraju biti upakovani tako da ne liče i ne smrde na politiku. Vesićev TikTok profil gotovo da ne sadrži nikakvo stranačko obeležje, ne postoje veliki slogani, političke poruke i napadi na opoziciju. Ukratko, pomazite psa i pokažite najmanje političku stranu sebe. A uz to odaberite i pravi hešteg kako bi video zapravo došao do publike koju zanima (ili ih samo prepišite sa Vesićevih videa). Hešteg pomaže algoritmu da razume o čemu je video, kao i da ga preporuči ljudima koji pretražuju slične teme.

Za sve koji ipak odluče da se oprobaju, nije teško steći vidljivost na TikToku. TikTok je specifičan od većine drugih društvenih mreža po tome što nije važno da li ste zapratili nekoga ili ne. Sadržaj će krenuti sam od sebe, a na početku će većina korisnika dobijati kao preporučen lokalni sadržaj, koji algoritam vidi kao relevantan. To znači da je relativno lako da vaš video izađe na početnoj stranici ljudima koji nikada nisu čuli za vas ili vas ne prate aktivno. Nije preterivanje reći da u Srbiji trenutno traje zlatno doba TikToka u kojem i dalje ne postoje reklame, pa se vaš sadržaj ne takmiči sa sponzorisanim sadržajem (kao što je to slučaj na Instagramu) i to je odlično za domet svega što javno postavite. Vesić nije jedini političar koji je ovo shvatio. Više pratilaca i lajkova od Gorana Vesića na ovoj mreži ima Milica Đurđević, predstavnica pokreta Zavetnici, koja čak i ne stvara originalni sadržaj za ovu platformu, već samo deli isečke iz televizijskih gostovanja. Čak i takav sadržaj koji nije namenjen za TikTok uspeo je da skupi preko 23 hiljada pratilaca i oko 265 hiljada lajkova, što svedoči o moći dometa na ovoj mreži.Predsednik Srbije se takođe nedavno okušao na TikToku i do sada je skupio oko 3 hiljade pratilaca, a preko hiljadu korisnika prati i Boška Obradovića, predsednika pokreta Dveri. Stoga, možda pravo pitanje nije zašto su Vesić, Đurđević, Vučić i Obradović na mreži „za klince”. Pravo pitanje je zašto svi ostali ne rade isto.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *