Radikalne struje protiv prava na abortus – šta se zapravo desilo u Poljskoj

Autorka

Vreme čitanja: 3 minuta

Foto: iStock

Power up je fundamentalno odbijanje pozicije žrtve, uz priznavanje dvostrukih standarda, i omaž individualnoj ženskoj snazi.

 

„Kako je biti uspešna poslovna žena?” je verovatno jedno od najčešćih i najizlizanijih pitanja za uspešne poslovne žene. Kad ste čuli da je neko pitao muškarca kako balansira porodicu i karijeru? Ipak, s obzirom na to da žene i dalje čine manjinu na direktorskim pozicijama najvećih svetskih firmi deluje da smo kolektivno fascinirani nekolicinom žena koje su uspele da dođu do vrha važnih kompanija. Šta su to tačno one drugačije uradile? Provokativan i jedinstven odgovor na ovo pitanje pruža Magdalena Jišil, preduzetnica i investitorka, u knjizi Power Up: How Smart Women Win in the New Economy (2015).

 

Tursko-američki san

Magdalena Jišil nije naročito prepoznatljivo ime van krugova Silicijumske doline, ali je značajno u kontekstu američke startap scene. Magdalena je iz Turske, ali je sa samo 17 godina odlučila da dođe u Sjedinjene Američke Države na studije, potpuno sama i bez značajne roditeljske finansijske podrške. Studije je završila na Univerzitetu Stanford u vremenu kada je doba interneta tek počinjalo. Nakon studija osnovala je nekoliko startapa (svojevremeno odbijajući da radi za Stiva Džobsa), a bila je i jedna od prvih investitora sada već čuvene tehnološke kompanije Salesforce. Magdalena je osnivačica i grupe anđeoskih investitorki Broadway Angels, koju čine isključivo žene.

Nakon godina iskustva u biznisu i startap sceni, Magdalena započinje svoju knjigu provokativnim stavom: ne postoje vrata koja su joj bila zatvorena zbog toga što je žena. Ona naravno priznaje rod jeste važan i da trenutno postoji manjak žena na važnim pozicijama u korporacijama. Ako dopustimo da se čitava diskusija o poslovnom uspehu pretvori u razgovor o rodu, izgubićemo fokus, ističe Magdalena. Rod je važan, ali ne treba da bude centar diskusije o šansama za poslovni uspeh.

Kao jedan od većih aduta u poslovnom svetu, Magdalena izdvaja svoj „j*** se stav”. Svako ko želi da pomeri nešto mora biti spreman da greši i nekoliko puta propadne, ali mora istrajati na osnovu čistog samoupouzdanja. Za Magdalenu je ono ključno. U pitanju nije arogancija, već svest o tome da smo dovoljno vredni i da nema potrebe da sumnjamo u sebe. Kada imamo j*** se stav onda lakše podnosimo i negativan fidbek nadređenih i kolega, bez preke potrebe da se automatski pravdamo ili branimo. Magdalena ističe da su zbog ovakvog stava njene kolege uvek znale da mogu otvoreno da joj kažu šta misle o njenim idejama i radu, što joj je pomoglo da mnogo brže uvidi sopstvene propuste i unapredi sebe.

Pored samopouzdanja, Magdalena naglašava zahvalnost koju pripisuje svom imigrantskom poreklu. Nikada nije osećala da joj iko bilo šta duguje, uvek svesna da zato što je migrantkinja mora da radi značajno više od svojih kolega, ali zahvalna na prilici da to uopšte uradi. „Zapravo, se nikad nisam poredila, fokusirala sam se na svoj put napred”, piše Magdalena. Sa velikom zahvalnošću slušala je svaku povratnu informaciju na svoj rad, a upravo ju je skromnost učinila fleksibilnom i otpornom na svaku prepreku. Specifičan stil agilnosti, spremnosti na težak rad i duboke zahvalnosti na svemu što ima stvorilo je ženu kojoj nijedna vrata neće biti zatvorena zato što je žena.

 

Šta možemo da naučimo od Magdalene Jišil?

U ružičastom svetu Silicijumske doline seksizam nije zaobišao Magdalenu i ona otvoreno opisuje trenutke u kojima je posvedočila sveprisutnosti toksične muškosti. Ipak, ona nije dozvolila da je to zaustavi i Power Up nudi praktične savete ženama koje se pronađu u sličnim situacijama. Magdalena podvlači da je tada najbitnija spremnost da se zauzme stav koji jasno poručuje kako se osećamo i koje su naše granice. Knjiga ne govori puno o sistematskoj diskriminaciji ili sistemskim rešenjima mizoginije na radnom mestu, već nudi praktične korake za sve žene koje ne žele nužno da budu feminističke ikone, već pre svega poslovno uspešne. Tu su i saveti za sticanje mentorstva, balansiranje majčinstva i poslovnih ambicija, kao i poslovnih uvida za sve koji žele da se upuste u svet tehnoloških startapa.

Postoji ipak jedno očigledno ograničenje saveta koje autorka nudi. Nekada individua koja je marginalizovana ne može u potpunosti sama da se odupre problemima koji je okružuju pukom snagom volje. Ako vas šef seksualno uznemirava, a odeljenje za ljudske resurse ne radi baš ništa, da li je j*** stav dovoljan? Zbog toga ovo neće biti knjiga za one koji žele da saznaju sistematske korene seksizma ili koji žele da čuju listu poslovnih prepreka za žene. Ovo nije nešto što Magdalena ne prepoznaje, već je pre, kao i svaka iole praktična osoba, fokusirana na individualno osnaživanje koje je dostupno većini žena. Power up je fundamentalno odbijanje pozicije žrtve, uz priznavanje dvostrukih standarda, i omaž individualnoj ženskoj snazi. Magdalena Jišil napisala je obavezno štivo za žene koje žele da čuju jedno od najčešćih i najizlizanijih pitanja: „Kako je biti uspešna poslovna žena?”.

Pročitajte i: