Marta Vasić

Autorka

Vreme čitanja: 4 minuta

Foto: iStock

Kupovina se nepovratno premešta na društvene mreže, a šoping uživo uskoro će postati izuzetak, a ne pravilo. Da li je to mač sa dve oštrice?

 

Pre pandemije smo na društvenim mrežama dobijali inspiraciju za šoping. Nakon pandemije će po svemu sudeći društvene mreže postati i šoping destinacija. Šta ako budućnost kupovine nisu KupujemProdajem i Sasomange, već Instagram i TikTok?

 

Istorijat šopinga klikom

Ako se sećate kako je izgledao Instagram 2015. godine znate i čega tada nije bilo – oglasa. Danas je teško da provesti 5 minuta na platformi bez nekog oglasa, a od nedavno možemo i direktno da kupujemo na Instagramu, što čini da platforma sve više podseća na tržni centar. Instagram Shopping je novi tab koji je dostupan u Srbiji od kraja prošle godine, što je omogućilo brendovima, ali i malim preduzetnicima da postave cene svojih proizvoda na postove, kao i da korisnike direktno vode do svog sajta na kojem mogu kupiti proizvod (u Srbiji i dalje ne možemo kupovati u okviru samog Instagrama). Instagram Shopping nije moguće koristiti za prodaju usluga (na veliku žalost srpskih zubara i frizera), ali je ovo svakako ogromna prilika za srpske preduzetnike koji su spremni da se upuste u vode onlajn prodaje. Prvi eksperimenti sa opcijom kupovine na Instragumu zvanično je započet još 2014. godine u saradnji sa digitalnim oglasnikom Shopify. Koliko je Instagram ozbiljno shvatio Instagram Shopping dokazuje i to što je nakon uvođenja, tab za šoping zauzeo mesto na kojem su korisnici dobijali notifikacije. Ukratko, Instagram Shopping postavljen je na mesto koje su korisnici najčešće posećivali. Podrazumeva se i da je sa Instagram šopingom došao i Facebook Shop (za sve bumere među nama), a Facebook u planu ima i da uvede Story stikere za šoping. Jedna od nedavno najavljenih novina je mogućnost da influenseri u saradnji sa brendovima mogu dobiti i procenat od svake prodaje koja se dogodi nakon što korisnik u okviru posta infuensera klikne na brendirani odevni predmet, na primer.

Ostale društvene mreže ne kaskaju u trci za naše platne kartice. Platforma Pinterest takođe nudi opciju kupovine proizvoda, Youtube testira mogućnost kupovine tokom real-time snimaka, a velike nade se polažu i u šoping na TikToku. Aplikacija koja smo najviše instalirali prošle godine od nedavno u Evropi isprobava mogućnost kupovine u okviru same aplikacije u saradnju sa nekoliko brendova, piše Bloomberg. TikTok već sarađuje sa platformama kao što je Shopify kako bi kreatori (TikTok naziv za influensere) mogli da nude svoje proizvode. Društvena mreža koja je u potpunosti fokusirana na vizualni događaj, kao što je TikTok, savršeno se uklapa uz šoping iskustvo, a benefit za brendove ovde je to što komuniciraju sa značajno mlađom publikom.

 

Postani Prijatelj Talasa

 

Onlajn kupovina nije novost u našim životima i pandemija je samo ubrzala ovaj trend. Prošle godine smo duplo uvećali plaćanja na internetu putem platnih kartica, pokazuju podaci Narodne banke Srbije. Impresivna je i brojka od oko 455 miliona evra koje smo potrošili za godinu dana kupujući karticama preko interneta, navodi N1. Ono što je ipak različito jeste da se kupovina sve više odvija zbog društvenih mreža i na društvenim mrežama usled targetovanog oglašavanja, mogućnosti stvaranja viralnih trendova, kao i sve veće dostupnosti shopping opcija poput one na Instagramu. Svi želimo da onlajn kupovina što više podseća na onu u tržnoj centru, a ukoliko kupovina na društvenim mrežama bude postala jednostavna, kupovina uživo postaće izuzetak, a ne pravilo. Još jedna od prednosti šopinga na društvenim mrežama u odnosu na standardnu onlajn kupovinu jeste i u razlici prikupljenih podataka o korisnicima. Nema sumnje da Facebook poseduje mnogo više podataka o nama nego što je to slučaj sa platformom poput KupujemProdajem, što znači da mogu bolje da targetiraju korisnike i ponude im relevantne oglase.

Uprkos brojnim ograničenjima internet sadržaja, jedna zemlja je najdalje otišla u razvoju prodaje na društvenim mrežama je Kina. Više od trećine svih kupovina u Kini se odigrava online, a kao posebna vrsta šopinga se izdvojila mogućnost livestream šopinga. Livestream kupovina postala je industrija vredna više miliona dolara u Kini, a na ovaj način je moguće kupiti gotovo sve. Influenseri dok livestream traje često isprobavaju odevne predmete ili kozmetičke proizvode koje kupci mogu da kupe istog trenutka, kao što je praksa na livestream platformi Taobao. Ova platforma deo je kompanije Alibaba, digitalnog oglašivača, a kupovina na njoj na jedinstven način kombinuje zabavu i tradicionalno iskustvo šopinga. Livestreaming kupovina van Kine i dalje nije u potpunosti doživela bum poplarnosti, ali je američki Amazon lansirao Amazon Live, livestreaming platformu na kojoj brendovi mogu da pokazuju i testiraju svoje proizvode pred gledaocima.

 

Šta će se promeniti u dobu šopinga na društvenim mrežama?

Ako postoji jedan zaključak svega gore navedenog to je: kupovina se nepovratno premešta na društvene mreže. Čak i ukoliko svaka društvena mreža ne bude omogućila kupovinu u okviru aplikacije, sve više korisnika inspiraciju za šoping pronalazi upravo na društvenim mrežama. Ovde je naročito velika moć influensera koji uspostavljaju i diktiraju trendove za čitave generacije potrošača.

Šta je posledica ulaska društvenih mreža u onlajn kupovine? Prva očigledna posledica je ogromna prednost za sve preduzetnike koji mogu svoje proizvode da ponude onlajn. Ovo je postalo naročito važno tokom trajanja pandemije i zatvaranja fizičkih lokacija prodavnica, a brojne platforme su zbog pandemije imale i različite akcije pomoći malim preduzetnicima. Druga promena je na strani korisnika za koje kupovina postaje sve lakša, a ponuđeni proizvodi sve više relevantni. U pitanju je ipak mač sa dve oštrice, zato što lakša kupovina ponekada znači i bespotrebnu impulsivnu kupovinu zbog koje kasnije žalimo i mi i naš bankovni račun. Treća promena je ona za koju će verovatno biti potrebno i najviše vremena da se u potpunosti ostvari. Mreže poput Instagrama će sve manje biti mesta gde delimo autentične trenutke iz života, a sve više onlajn tržni centri i mesta gde brendovi mogu da predstave svoje proizvode kroz Instagram Feed umesto na izolovanom sajtu. U svakom slučaju, proces kupovine se menja na radost svih onih koji mrze odlaske u prepune tržne centre.

Pročitajte i: 

Talas se u svom radu oslanja i na vašu direktnu podršku. Podržite nas za više ekonomskih, političkih i društvenih analiza. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *