Izvor: iStock
Barbara Minto u knjizi “Princip piramide” (The Piramid Principle) otkriva kako da ubedljivo i logično pišemo, razmišljamo i prezentujemo.
Svi mogu da pišu, misle i izlažu. Malo ko može da piše, misli i izlaže na jasan, logičan i ubedljiv način. Barbara Minto u knjizi “Princip piramide” (The Piramid Principle) otkriva kako da ubedljivo i logično pišemo, razmišljamo i prezentujemo. Tajna se krije u principu piramide.
Ko je Barbara Minto?
Tada kao jedna od samo nekolicine žena sa diplomom Harvard biznis škole, Barbara Minto je 1963. godine počela da radi za konsultantsku kuću McKinsey & Company u Klivlendu. Iako je u pitanju jedna od najprestižnijih konsultantskih kuća na svetu, Minto je ubrzo primetila kako većina konsultanata ima probleme u usmenom i pismenom predstavljanju svojih ideja, ali i pri samom razmišljanju. Uprkos nedostatku odličnih matematičkih veština (koje se u konsaltingu naročito cene), ona je u okviru firme postala poznata po dobrim veštinama pisanja i uređivanju već postojećih izveštaja. Tokom godina, Minto je počela da primećuje pravilnosti u svom razmišljanju, a kroz razgovor sa drugim kolegamama stvorila je jedinstven priručnik za pisanje, razmišljanje i prezentovanje sa kojim su svi zaposleni bili upoznati. Nakon 10 godina provedenih u kompaniji, nastupila je nafta kriza usled koje je Minto morala da potraži novi posao. Njena sledeća uloga traje i dan danas ‒ podučavanje principa piramide širom sveta brojnim pojedncima i organizacijama koje žele da uvedu efikasnost i red u komunikaciju.
Šta znači princip piramide?
Postoje brojni razlozi zašto loše pišemo ili prezentujemo. Možda su nam rečenice preduge, stil pisanja loš, a odabir reči neinspirativan. Međutim, ono što Minto izdvaja kao mnogo veći problem kod većine jeste nedostatak strukture. Redosled izlaganja ideja pred slušaocem/čitaocem nalazi se u korenu (ne)uspešno napisanog dokumenta ili Power Point prezentacije.
Šta je onda poželjna struktura? Za onog ko čita tekst najlakše je ukoliko prvo primi glavnu ideju, a zatim manje ideje koje dokazuju glavnu, navodi Minto. Stoga je najbolja struktura izlaganja ona koja čini piramidu, gde je grupa ideja spojena glavnom nosećom idejom.
Izvor: McKinsey & Company
Kako ovo praktično izgleda? Izlaganje započinjemo nosećom idejom, koju zatim razbijamo na manje ideje koje grupišemo. Pročitajte sledeće različite verzije istog pasusa, u pitanju je kratak izveštaj koji junior konsultant šalje svom nadređenom.
Verzija 01: “Prošle nedelje smo bili veoma zauzeti na ovom projektu. Pričao sam sa Markusom, a zatim sam dobio podatke iz marketing odeljanja i uspeo sam da sprovedem nekoliko intervjua sa ekspertima. Nakon svih ovih analiza, deluje da je ulazak na francusko tržište dobra odluka za kompaniju.
Verzija 02: “Naša trenutna hipoteza jeste da je ulazak na tržište u Fracuskoj dobra ideja iz 3 razloga. Prvo, zajedno sa Markusom sam sproveo detaljan pregled dostupnih podataka. Drugo, analiza podataka koje nam je pružilo marketing odeljenje takođe ukazuje na povoljne uslove na francuskom tržištu. Treće, ekspertski intervjui su takođe pokazali pozitivnu ocenu potencijalnog ulaska kompanije na francusko tržište.”
Koja verzija je bolja? Po svemu sudeći, druga verzija je bolji odabir zato što je glavna ideja odmah istaknuta i jasno objašnjena. Zašto struktura piramide radi? Zato što smo čitaocu na početku izneli srž naše logike, pa će lakše pratiti i razumeti ostatak rezonovanja.
U okviru piramidalne strukture, ideje organizujemo horizontalno i vertikalno. Vertikalno znači da se manje ideje se dele na još manje, dok horizontalno označava ideje koje su grupisane zajedno zato što tako čine logičan argument. Minto ističe da u piramidalnoj strukturi: 1) svaka ideja je sumacija ideja koje se nalaze ispod nje; 2) ideje u istoj grupi pripadaju istoj logičkoj celini; 3) ideje u istoj grupi predstavljene su logičnim redom. Kako bismo vertikalno poređali ideje u piramidi vodimo se svim mogućim pitanjima koje bi čitalac mogao da ima, a kada dođemo do poslednjeg pitanja završavamo piramidu. Horizontalna organizacija piramide (kako tačno obrazlažemo odgovore koje nudimo čitaocu) zasniva se na induktivnom ili deduktivnom razmišljanju.
Kako da zainteresujemo čitaoca ili slušaoca da posveti pažnju onome što imamo da poručimo? Možda ne volimo da slušamo govorancije, ali svi volimo da slušamo priče, pa stoga Minto stoga preporučuje već poznatu pripovedačku metodu u kojoj izlažemo Situaciju, pa Komplikaciju usled koje sledi Pitanje, kako bismo nakon toga pružili Odgovor. Pripovedačka struktura na primer izgleda ovako:
Situacija = Imamo problem koji moramo da rešimo.
Komplikacija = Znamo rešenje problema.
Pitanje = Kako da zapravo primenimo rešenje?
Okej, piramida zvuči lepo, ali kako napraviti strukturu piramide od onog što želimo da prezentujemo ili napišemo? Minto preporučuje dva različita metoda: početi s vrha ili početi od dna. S vrha počinjemo piramidu tako što nacrtamo kutiju i u njoj napišemo temu o kojoj pišemo, a zatim odlučimo koje tačno pitanje ima naš potencijalni čitalac. Nakon toga napišemo odgovore, identifikujemo situaciju i počnemo se nekontroverznim izjavama, razvijemo komplikaciju i zatim proverimo da li naši odgovori sa početka rešavaju ovu komplikaciju. Ako želimo da počnemo piramidu s dna, onda prvo napišemo sve ideje koje želimo da izložimo, a zatim utvrdimo kako su one međusobno povezane. Nakon toga izvlačimo zaključke koje ređamo u formi piramide.
Zašto treba pročitati “Princip piramide”?
Sve što smo do sada naveli je samo deo ono što “Princip piramide” ima da ponudi u svojih 12 poglavlja. Pored pisanja, Minto posvećuje deo knjige i uvođenju reda u logičko razmišljenje i prezentovanje, a rezultat je razumevanje čestih nerazumevanja u komunikaciji. Svaki uvid je praćen i brojnim primerima (većinski iz konsaltinga, ali pristupačnih svima), a sve što kaže o strukturi piramide Minto zaista i primenjuje u svom pisanju. Iako je prva verzija ove knjige izašla još 1985. godine, veliki broj uvida je dan danas relevantan. Toliko relevantan da je opravdano reći da princip piramide živi u brojnim konsultantskim firmama. Minto i dalje aktivno predaje i drži seminare za 10-14 polaznika koji žele da nauče da koriste princip piramide, a njeni uvidi postali su toliko popularni da ćete pronaći i Jutjub tutorijale koji u 2 minuta objašnjavaju osnove principa piramide. Barbara Minto je odličan primer nekog ko je uspeo da pruži značajan uvid ne o sadržini, već o strukturi komunikacije koja može da učini pisanje, razmišljanje i izlaganje mnogo uspešnijim poduhvatom.
Autorka