Clubhouse hajp ‒ u čemu je čar aplikacije za kojom je poludeo i Elon Mask?

Autorka

Vreme čitanja: 4 minuta

Foto: iStock

Sam interface aplikacije je jednostavan, ali zanimljivom je čini to što se umesto reči, fotografija ili videa, komunicira glasom. 

 

Novi klub je u gradu i (pomalo neinovativno) zove se Clubhouse. U pitanju je nova društvena mreža u žiži javnosti nakon što su počele da je koriste i poznate ličnosti poput Elona Maska, Opre Vinfri i Eštona Kučera. Čemu toliki hajp?

Sam interface aplikacije je jednostavan, ali zanimljivom je čini to što se umesto reči, fotografija ili videa, komunicira glasom. Kada uđete u Clubhouse nalazite se u virtuelnom hodniku, odakle možete ući u neku od brojnih soba u kojima se odvijaju različite rasprave, paneli i diskusije. Nešto poput velike konferencije sa paralelnim panelima, samo bez fensi ručkova i pauza za kafu. Nakon što uđete u neku od soba možete da uživo slušate razgovor moderatora i drugih gostiju, a postoje i manje sobe u kojima su diskusije slobodnije i manje moderirane. Moderator ima pravo da određuje ko ima privilegiju da priča, ali je ovo dosta opuštenije u manjim i intimnijim sobama. Tu je i mogućnost da napravite privatnu sobu sa nekoliko drugih korisnika. Teme su raznolike (od feminizma do pitanja srži ljudske prirode), a veliku popularnost su privukle i sobe sa poznatim ličnostima kao što je komičar Kevin Hart. U svakom trenutku možete napustiti sobu u kojoj ste i potražiti zanimljivije dešavanje (velika razlika od konferencija uživo). O tome koliko su dinamične rasprave u Clubhouse sobama svedoči i to što je Elon Mask tokom jednog gostovanja u razgovor uključio i direktora kontroverzne aplikacije za trgovinu Robinhood koji je do tada bio u publici. Mask je na svom Tviter nalogu nedavno pozvao i ruskog predsednika Vladimira Putina da mu se pridruži na nekom Clubhouse događaju.

Sudeći po internim procenama, Clubhouse ima preko 600.000 korisnika, aplikaciju je skinulo oko dva miliona korisnika, a sa radom je počela u aprilu prošle godine. Za sada je ne može imati svako ‒ samo korisnici iPhone telefona sa posebnim pozivom od nekog ko već ima profil na platformi (dva pravila koja naravno ne važe za poznate ličnosti). Razlog je to što se aplikacija i dalje nalazi u beta fazi, tj. i dalje testiraju sve funkcije pre nego što se omogući pristup velikom broju korisnika.

Kao i za većinu društvenih mreža danas, ideja za Clubhouse je potekla iz Silicijumske doline. Preduzetnici Pol Dejvison i Rohan Set su osnivački dvojac, a ulaganje od čak 12 miliona dolara došlo je i od američke venture capital firme Andreessen Horowitz. Clubhouse privlači upravo američke preduzetnike u Silicijumskoj dolini kao i one iz sveta alternativnih investicionih fondova, pa je veliki broj soba posvećen upravo ovim temama.

 

Postani Prijatelj Talasa

 

Zašto je Clubhouse zanimljiv? Iako sama ideja društvene mreže koja u centar stavlja audio sadržaj nije nova, Clubhouse je došao u vreme kada smo udaljeni jedni od drugih i pomalo usamljeni. Čuti ljudski glas i voditi živ razgovor čini Clubhouse prostorom za malo topliju interakciju sa drugima. Čuti nečiji glas ima posebnu čar koju komentarisanje fotografije na Instagramu jednostavno nema. Drugi razlog za popularnost je i efemerna priroda Clubhouse sadržaja. Ništa što se kaže u sobama neće biti objavljeno negde, ne moramo da brinemo o tome koliko će lajkova naš stav dobiti, kao ni o pozadini na Zoom-u. Clubhouse snima sve što je izgovoreno u sobama u svrhe moderacije i sprečavanja govora mržnje, ali se snimci potom brišu. Iako postoji pravilo da niko u sobi ne sme da snima ili zapisuje ono što je rečeno, do sada je ovo pravilo više puta prekršeno i na drugim mrežama pojavili su se čitavi snimci pojedinih razgovora. Za neke je čar platforme i određena doza ekskluzivnosti koja dolazi sa ograničenim brojem korisnika. Dodatno, Clubhouse donosi i veliku dozu spontanosti. Sobe nestaju nakon što se određeni razgovor završi, a nikada ne znate u koji tačno razgovor ćete se upustiti nakon toga.

Ima li Clubhouse budućnost? Ovo nije ni prva ni poslednja aplikacija koja je uspela da sa fokusom na audio sadržaj privuče pažnju korisnika, ali je upitno koliko će hajp opstati nakon pandemije. Kada budemo mogli da provodimo vreme sa dosta ljudi, da li ćemo želeti da razgovaramo u virtuelnoj sobi ili sa nekim pored nas? Verovatno je ovo drugo odgovor. Takođe, veliki izazov je i moderacija sadržaja. Ljudi na internetu jednostavno često nisu fini, a ukoliko je u pitanju audio sadržaj koji se odvija u realnom vremenu jako ga je teško zaustaviti i cenzurisati ukoliko sadrži govor mržnje ili ukoliko je u pitanju nasilničko ponašanje. Kao i većina drugih platformi, Clubhouse je na meti optužbi zbog nedovoljne reakcije na problematičan sadržaj, a posebno su se na meti našli i novinari koji nisu omiljeni ljudi u očima mnogih u Silicijumskoj dolini. Potencijalni problem jeste i odnos prema moderatorima na platformi, koji su zapravo ono što i influenseri na Instagramu: ljudi koje mnogi žele da slušaju. Clubhouse je započeo pilot program za “kreatore”, odnosno za preko 40 influensera koji će u budućnosti potencijalno dobijati i novac za rad na platoformi. Ipak, prvi sastanci u okviru ovog programa su izazvali određeno nezadovoljstvo zbog neorganizovanosti i nedostatka plana, pa ostaje upitno da li će oni najpopularniji na platformi dugo tu i ostati.

Uprkos svim preprekama, postoji jedno sigurno merilo za uspeh društvene mreže – da li je Fejsbuk pokušao da prekopira glavni feature? Ako uzmemo ovo kao metriku, Clubhouse ima budućnost. Kako navodi New York Times, Fejsbukov tim za razvijanje novih proizvoda već nekoliko meseci radi na opciji koja bi bila neka vrsta audio četa za veće grupe. Od prošlog novembra, Tviter je takođe najavio testiranje opcije pod nazivom Audio Space, gde bi korisnici mogli da se okupljanju u virtuelnom prostoru i razgovaraju. Zvuči pomalo kao Clubhouse, zar ne? Po svemu sudeći, mnogo veće platforme su prepoznale da postoji potencijal u audio sadržaju, pa ne treba biti iznenađen ako uskoro dobijemo još jedna tab na Tviteru posvećen ovome.