Jovana Tomić

Konsultantkinja za komunikacije i marketing

Vreme čitanja: 5 minuta

Foto: iStock

Zar nije san svakog Balkanca da bude sam svoj gazda i da mu niko ne stoji nad glavom?

 

Proteklih nedelja frilenseri su bili u centru pažnje domaće javnosti zbog pokušaja Vlade Srbije da njihovo poresko pitanje reši uobičajenim metodom aktuelne vlasti – „preko kolena“. Taj modus operandi je već bio oproban krajem 2019. godine u slučaju izmena Zakona o porezu na dohodak građana i čuvenim Testom samostalnosti, koji je bio pripreman ispod žita. Neki naši sugrađani su zahvaljujući „talasanju“ koje su frilenseri proizveli i njihovoj upornosti da se suprotstave retroaktivnom naplaćivanju poreza, prvi put čuli za ovu kategoriju gig radnika. „Slobodnjaci“ rade na nekoliko projekata za različite klijente, a za neke od njih veliki izazov predstavlja pronalaženje poslova, sklapanje dogovora sa klijentom kao i određivanje cena za pružene usluge. 

Frilens angažman se obično stavlja na kraj spektra u odnosu na stalan posao koji se obavlja u punom radnom vremenu prema kriterijumima finansijske stabilnosti  i fleksibilnosti u vremenskom kontekstu. Međutim, da bi moglo da se živi od frilensa, kao i u bilo kojoj drugoj slobodnoj profesiji, potrebno je imati visok nivo organizacionih sposobnosti, ali i karaktera da se držite utvrđenog rasporeda. Pogrešno se pretpostavlja da frilenseri spavaju dugo, imaju produžene vikende i rade manje u odnosu na one koji imaju stalno zaposlenje u jednoj kompaniji. Pogrešno je uopšte i porediti te dve kategorije, jer ne leže svakome isto, a neki čak mogu i da žongliraju jedan stalni posao sa nekoliko frilens projekata. 

 

Balkanski (preduzetnički) san

Zar nije san svakog Balkanca da bude sam svoj gazda i da mu niko ne stoji nad glavom? Najvažnije od svega – da mu niko ne izdaje naređenja. Na frilens projektima ćete često imati više ljudi nad glavom, ne samo jednog, pa ukoliko vam ta raspodela moći odgovara, dobro ćete se snaći. Istina je da ste mnogo slobodniji u odabiru ljudi za koje ćete raditi i da su promene u frilens kontekstu mnogo učestalije, ali da ćete sami usmeravati kormilo projekta ipak nije uvek slučaj. 

Frilens vam omogućava raznolikost poslova, projekata i saradnika, i upravo se zbog stalnih promena i dinamike neki odlučuju da se oprobaju u ovom radnom modu. Trenutak kada odlučite da ćete biti svoj gazda i otisnuti se u frilens vode je momenat kada počinju ozbiljne reorganizacije vremena rada prema potrebama klijenata i prilagođavanje načina života novom usmerenju. Ako ne naučite da „vozite“ svoj posao, on će vrlo lako početi da „vozi“ vas i radićete i više nego što ste na početku želeli, jer posla uvek ima. 

 

Kako do zanimljivih projekata i klijentskih preporuka? 

Recimo da ste počeli da sarađujete sa dva klijenta i da znate preciznu oblast vašeg delovanja. U tom slučaju fokusirajte se samo na tu oblasti, bilo da je to pisanje reklamnih tekstova ili pisanje projekata za fondove. Prvi korak je traženje preporuke od vaših trenutnih klijenata i to na dva načina: preporuka na LinkedInu je uvek good to have, a zatim im zatražite i da vas preporuče kroz svoje kanale kao dobrog saradnika na određenim projektima i u preciziranoj oblasti. Potonji način će biti malo teži, ali će nesumnjivo dati više rezultata od LinkedIn preporuke. Razmislite o načinima na koje možete da podstaknete klijente da to urade za vas, a jedan od zagarantovanih je da im pružite uslugu na visokom nivou koja će prevazići njihova očekivanja. 

U svim tekstovima o tome kako da živite od frilensa ćete pročitati savet „gradite svoju mrežu“, a to ne znači manijakalno dodavanje konekcija na svim profesionalnim mrežama. Građenje baze kontakata jeste važno, ali nije presudno i nije obavezno za sve frilens specijalizacije. Budite izbirljivi, radite trijažu posvećeno i zapamtite da nije najbolja mreža kontakata ona najveća, već ona koja je pažljivo izabrana. 

 

Podrži Talas

Podrži Talas

 

Previsoka očekivanja su recept za propast 

Vaš frilens život se zahuktava i dobijate različite upite za saradnju nekoliko puta mesečno. Jasno je da ćete prema sopstvenom nahođenju izabrati projekte koji su vam zanimljivi, međutim nekada će oni nositi izazovne klijente za saradnju. Osnovno je ustanoviti precizno vaše usluge i isporuke, ali kada govorimo o odnosu sa klijentima, najvažnije je građenje očekivanja. 

Ono što želite da izgradite tokom celog procesa saradnje je onaj nivo očekivanja koji će za klijenta biti zadovoljavajuć, a koji ćete u poslednjoj fazi projekta prevazići, kako biste pokazali svoju posvećenost poslu i iskazali vernost klijentu i razumevanje njegovih potreba i stremljenja. Zbog toga nikada ne treba da postavljate ciljeve koje ćete teško dostići, jer će oni usloviti previsoka očekivanja od klijenta i na kraju rezultirati u njegovom nezadovoljstvu. 

U slučaju da imate preambicioznog klijenta, vaš zadatak je da njegove ambicije zauzdate i suočite ga sa realnim očekivanjima i rezultatima, a ne da trčite zajedno sa njim sprint na maratonskoj kilometraži.

Naravno, nema ničeg lošeg u tome da ostvarite tačno ono što ste zacrtali i da ne idete preko toga. Taktika prevazilaženja očekivanja je dobra za građenje besprekornih klijentskih odnosa i garantuje nove poslove i preporuke. 

 

Koliko cenite svoj rad i kako da ga cenite više? 

Jedna od važnijih tema među frilenserima je kako da ustanove cene za usluge koje pružaju. Početna tačka je kao što je gore pomenuto, jasna specifikacija vaših usluga, ali i isporuka. Isporuke su ono što je za klijenta opipljivo i jasno, dakle proizvod vaših usluga, koje treba da reše klijentov problem ili olakšaju njegov dalji rad na projektu.

Nikada ne zaboravite da u procesu pregovora postavite čuveno pitanje „koliki budžet imate na raspolaganju“, iako su velike šanse da nećete dobiti odgovor. Postavljanjem tog pitanja pokazujete dobru nameru da se u budžet i uklopite, ali i da uštedite vreme klijentu, jer je možda alocirani budžet vama neprihvatljiv. Dobri maniri u pregovaranju su uvek dobrodošli!

Nije potrebno naglašavati da cene ne treba da određujete prema svom kućnom budžetu i koliko vam fali novca za kupovinu auta ili Dysonovog prečišćivača vazduha, isto kao što ne treba da se vodite time da li će cena za vaše usluge odbiti klijenta. Ono što je klijenta već pridobilo je ili vaš portofolio ili vaša spemnost i motivacija za rad na projektu, te ukoliko će ga cena odbiti diskutabilno je ko je gubitnik u toj situaciji. 

Osnovno je da se raspitate među svojim kolegama koji pružaju slične usluge na koji način oni određuju cene. Nije zabranjeno ni izguglati koliko takve usluge koštaju u zemlji vašeg potencijalnog klijenta, a mogu vam biti značajan reper zašto klijent za taj posao traži frilensera iz Srbije. 

Uradite kritičku procenu vaših sposobnosti i nivoa kvaliteta usluga koje pružate, ali zatražite i klijentima da vam daju povratnu informaciju po završetku angažmana. Pripremite i kratki upitnik za one klijente koji su previše zauzeti za odgovore na otvorena pitanja. Vodite računa o satima koje trošite na projektima, zapisujte ih i to vam može pomoći da za naredne, slične projekte, lakše odredite cenu. 

Ne zaboravite da svaki vaš individualni odnos sa klijentom ili timom koji vas je uposlio gradi određenu poslovnu klimu među kolegama frilenserima i neke prakse kojih se vi čvrsto držite mogu postati standard, te upravo iz tog razloga nemojte praviti kompromise koje ne biste voleli da drugi prave. Bez obzira na to što je frilens angažman u većini slučajeva individualan, ponašajte se prema principima dobre poslovne prakse, jer ste deo ekosistema čije granice nisu jasno ustanovljene, a sigurno je da će biti potrebno da se ujedinjeno borite za svoja prava u mesecima koji dolaze. 

 

Pročitajte i: 

*Stavovi izraženi u kolumnama predstavljaju isključivo lične stavove autora, a ne stavove uredništva Talasa.