Promene akciza u senci – da li nas očekuje novo poskupljenje cigareta?

Glavni urednik Talasa

Vreme čitanja: 4 minuta

Foto: iStock

Izmene zakona o akcizama sa sobom nam donose skuplje cigarete. Argument o ispunjavanju EU pravila vezanih za iznos akciza nekako bledi imajući u vidu da se ovakvi argumenti potežu onda kada država očekuje nešto od nas, a da istovremeno nije baš voljna da se takvih pravila pridržava onda kada mi očekujemo nešto od nje.

 

Pošto je trenutno u skupštinskoj proceduri Zakon o budžetu za narednu godinu, prirodno je manje pažnje posvećeno drugim zakonima koji su takođe upućeni Narodnoj skupštini na razmatranje. Među njima je i Zakon o izmenama i dopunama zakona o akcizama. Šta nam donose promene ovog zakona? Ukratko: skuplji duvan.

Prva novina ovih predloženih izmena jeste povećanje akciza na cigarete. Podsećamo, trenutno se cigarete oporezuju akcizama dvojako: jedna akciza iznosi 33% maloprodajne cene, a druga određeni iznos u dinarima po paklici. Trenutni iznos akcize jeste 75,25 dinara po paklici. Predloženo je da se ova druga akciza povećava za po 1,5 dinar na svakih 6 meseci, sve do 2025.

Promene akciza u senci – da li nas očekuje novo poskupljenje cigareta?

Predlog iznosa akciza na tečnost za elektronske cigarete iz predloga zakona

Cilj ovog povećanja svakako jeste povećanje javnih prihoda: neelastična tražnja za cigaretama znači da će manje ljudi prestati sa pušenjem u odnosu na rast cene, pa će se ukupni poreski prihodi povećati. Ali postoji i jedan drugi razlog: dalje usklađivanje akcizne politike sa EU, o čemu smo i ranije pisali. Prema postojećim pravilima EU, minimanlni iznos akciznog opterećenja na cigarete iznosi 90 evra na 1.000 komada, dok je u Srbiji sa trenutnim akcizama ovo opterećenje 70 evra. Šteta što uz evropske poreske stope nemamo i evropske plate.

 

Novina je poskupljenje nesagorevajućeg duvana

Ali povećanje iznosa akciza na cigarete nije jedina novina zakona. Druga je to da će se akcize povećati i na nesagorevajući duvan i na tečnost za punjenje elektronskih cigareta, koje su do sada bile značajno manje oporezivane. Trenutan nivo akcize na tečnost za elektronske cigarete iznosi 4,4 dinara po mililitru, dok zakon predviđa da se ovaj iznos postepeno podigne na 10 dinara.

Promene akciza u senci – da li nas očekuje novo poskupljenje cigareta?

Predlog iznosa akciza na tečnost za elektronske cigarete iz predloga zakona

Najdrastičnije biće povećanje akciznog opterećenja za nesagorevajući duvan. Ovakav vid potrošnje duvana postaje polako sve više zastupljen, jer neki korisnici prijavljuju subjektivno poboljšanje nakon upotrebe ovakvog proizvoda (npr manje kašlju, teže se zadišu pri naporu, ali i osećaju manje miris duvana). Namera Ministarstva finansija jeste da spreči značajnije smanjenje prihoda od akciza ako se navike pušača budu brže menjale i išle ka većem korišćenju ovakvih supstituta za cigarete. Takva namera ispunjava se povećanjem akciza, i to na takav način da nove akcize budu približne akcizama na cigarete. Trenutno se nesagorevajući duvan oporezuje po kilogramu sa 40% minimalne akcize na 1.000 cigareta. Kako minimalna akciza trenutno iznosi 164,23 dinara po pakovanju, ona na 1.000 cigareta iznosi 8.211,5 dinara, pa je akcizno opterećenje po kilogramu ovakvog duvana 3.284,6 dinara. Povećanje akcize na nesagorevajući duvan ogleda se u postepenom povećanju stope minimalne akcize, da bi ona dostigla svih 100% u 2025. Ovo znači da će akciza po paklici nesagorevajućeg duvana da poraste za oko 100 dinara u ovom periodu, pa možemo očekivati i shodno tome povećanje cene ovih proizvoda za oko 120 dinara (pošto u obračun PDV-a ulazi cena sa akcizom).

Promene akciza u senci – da li nas očekuje novo poskupljenje cigareta?

Predlog iznosa akciza na kilogram nesagorevajućeg duvana iz predloga zakona

 

Država povećava prihode budžeta, građanima ništa zauzvrat

Iza ovog povećanja akciza na tečnost za elektronske cigarete i nesagorevajući duvan jeste rast prodaje ovih proizvoda kao supstituta za obične cigarete. Niža akciza čini ove proizvode isplativijim, ali postoje i neka istraživanja koja upućuju da su ovakvi proizvodi mnogo bezbedniji po korisnike u odnosu na tradicionalni duvan. Stoga bi bilo smisleno da se ovi proizvodi oporezuju nižim akcizama, pošto sa sobom nose i niže rashode vezane za javno zdravlje.  Ali očigledno je da Ministarastvo finansija više interesuju prihodi budžeta.

Izmene zakona o akcizama sa sobom nam donose skuplje cigarete. Trenutno poresko opterećenje cigareta kod nas iznosi 77% konačne maloprodajne cene (uzimajući i akcizu i PDV zajedno), obračunato na ponderisanu prosečnu maloprodajnu cenu, ali izgleda da to nije dovoljno. Argument o ispunjavanju EU pravila vezanih za iznos akciza nekako bledi imajući u vidu da se ovakvi argumenti potežu onda kada država očekuje nešto od nas, a da istovremeno nije baš voljna da se takvih pravila pridržava onda kada mi očekujemo nešto od nje. A o tome jasno govori i novi budžet za narednu godinu gde je odvojeno preko 120 miliona evra na novčane kazne i penale po rešenjima sudova – što je jasno posledica loše države.

Pročitajte i: 

Šta su akcize, čemu služe i koliko ih plaćamo?