Marta Vasić

Autorka

Vreme čitanja: 5 minuta

Foto: iStock

Pored ljudskih života koji će biti izgubljeni, epidemija COVID-19 naneće veliki udarac ekonomiji, naročito sektorima koji se oslanjaju na to da će se ljudi okupljati u velikom broju – restorani, kafići i sve što je povezano sa turizmom. Iako je i dalje otvoreno pitanje koliko će tačno ova epidemija oštetiti različite sektore ekonomije, izvesno je da će ekonomske posledice biti značajne. Upravo zbog toga brojne kompanije odlučile su da preuzmu aktivnu ulogu u borbi protiv korona virusa, a ovo je odličan pokazatelj da one uviđaju značaj društveno odgovornog ponašanja koje je potrebnije više nego ikada.

 

Solidarnost za najstarije

Stariji sugrađani, kao i oni sa hroničnim oboljenjima, najrizičnija su kategorija za dobijanje COVID-19, pa oni uopšte ne bi trebalo da izlaze izvan svojih domova. Organizacija Banka hrane Beograd organizovala je akciju dostavljanja hrane i sokova najstarijim sugrađanima, a ovo je sprovedeno u saradnji sa drugim domaćim kompanijama koje su donirale hranu. „Servis na točkovima“ je projekat kompanija koja se nalazi iza aplikacije za prevoz CarGo. Ideja akcije je da stariji sugrađani poručuju potrebne namirnice, a da im studenti zatim, koristeći automobile koje je CarGo obezbedio, dostavljaju potrebne namirnice.

Brojni su primeri građana koji su odlučili da pomognu svima koji zbog epidemije moraju da ostanu kod kuće, a poslastičarnica Ferdinand knedle takođe je pokrenula akciju za starije sugrađane. “Akcija pod nazivom Ruka ruku mije a tvoja podržava i najstarije zasniva se na besplatnim knedlama i besplatnoj dostavi za naše najstarije komšije”, navedeno je na Instagram profilu ove poslastičarnice. Svi korisnici koji poruče određen broj njihovih knedli imaju priliku da besplatno doniraju knedle starijim sugrađanima po izboru. Akcija se organizuje u saradnji sa kurirskom službom Vaš potrčko.

Vlada Srbije pokrenula je platformu Digitalna solidarnost na kojoj će se nalaziti servisi koji su dostupni kako bi pomogli tokom vanrednog stanja, a Inovacioni fond je objavio javni poziv za inovativne projekte koji će doprineti suzbijanju posledica pandemije COVID-19. Kompanija Vip uvela je besplatni tarifni dodatak Net za čet za sve korisnike njihovih usluga, a on uključuje besplatan internet za sledeće aplikacije: Fejsbuk, Viber, Fejbuk mesindžer i WhatsApp.

Kako bi se usporilo širenje virusa, veliki broj kompanija započeo je sa radom od kuće, a da bi to bilo produktivno, potrebne su različite platforme za video pozive i virtuelnu komunikaciju. Avaya je svetski poznata kompanija koja do 31. avgusta besplatno nudi poslovnu verziju Avaya Spaces servisa putem kojeg je moguće organizovati audio i video pozive. Kompanija Cisco je omogućila korisnicima kreiranje besplatnog naloga za kolaboraciju, odnosno besplatno korišćenje Cisco Webex platforme, koja je široko korišćena za koordinisanje zaposlenih koji nisu u kancelariji. Brojne su i edukativne platforme u Srbiji koje su postale dostupne osnovcima i srednjoškolcima koji trenutno ne idu u školu.

Zaštitne maske za lice su tokom epidemije pred kakvom se nalazimo jedan od glavnih alata za zaštitu medicinskih radnika i svih koji imaju kontakt sa zaraženima. Nedostatak maski je izazov sa kojim se suočavaju zemlje koje su na udaru epidemije, ali da bi to sprečile u Srbiji, brojne kompanije započele su njihovu proizvodnju. Modna kompanija P…..S….fashion nedavno je sašila više od 10.000 višekratnih zaštitnih maski koje se mogu pronaći u njihovim prodavnicama. JKobald Fashion, modni brend Jovane Kobald, takođe je započeo proizvodnju zaštitnih maski, prve maske je isporučila prodavnica šešira RADE Hats & Caps, a modna kompanija Mona donirala je maske za lice zdravstvenim ustanovama.

Srpski 3D štampari osnovali su Fejsbuk grupu Vizionari Srbije koja će raditi na proizvodnji što više vizira kako bi zaštitili zdravstvene radnike od prenošenja COVID-19. Zahvaljujući ličnim donacijama zaposlenih u tehnološkoj kompaniji Nordeus, bolnicama u Srbiji biće donirano 15 respiratora koji su neophodni pacijentima obolelim od korona virusa.

Umesto piva – sapuni i dezinfekciona sredstva

Dvadeset sekundi pranja ruku je, prema smernicama Svetske zdravstvene organizacije, jedan od glavnih načina na koje možemo zaštititi sebe i bližnje od prenošenja i zaraze COVID-19. Pored sapuna, takođe su važna i različita sredstva za dezinfekciju ruku, a od početka epidemije drastično je povećana potražnja za ovim proizvodima.

Upravo tim povodom nekoliko različitih pivara krenulo je da proizvodi sredstva za dezinfekciju ruku. Poznata škotska kraft pivara BrewDog objavila je da je, iako je proizvodnja piva obustavljena, njihovo postrojenje započelo proizvodnju sredstava za dezinfekciju ruku. Iz ove kompanije kažu da će zbog korona virusa njihova zarada biti umanjena za čak 70%, ali da ne žele da prodaju sredstva za dezinfekciju ruku, već da će ga donirati lokalnim zdravstvenim ustanovama. Leith Gin i Verdant Spirits, škotski proizvođači džina, takođe su počele da umesto alkoholnih pića proizvode sredstva za dezinfekciju ruku i da ih doniraju zdravstvenim radnicima.

Preko 70.000 litara alkohola francuskim vlastima je donirala francuska kompanija alkoholnih pića Pernod Ricard, a na proizvodnju sredstava za dezinfekciju ruku usmerio se i konglomerat LVMH koji se nalazi iza luksuznih brendova odeće i parfema kao što je Dior. L’Oréal, čuvena francuska kompanija, takođe je počela da proizvodi sredstva za dezinfekciju ruku, donirala je oko 1 milion dolara nevladinom sektoru, a ova kompanija na različite načine pomaže manjim biznisima sa kojima svakodnevno sarađuje.

 

Tehnološke kompanije preuzimaju inicijativu

COVID-19 predstavlja jedinstven izazov koji se nalazi pred nama, a tehnološke kompanije širom sveta počele su da preduzimaju inicijativu u borbi protiv korona virusa.

Američke tehnološke kompanije krenule su da samostalno sprovode različite akcije kako bi olakšale probleme koje je stvorila epidemija. Amazon je zbog povećane tražnje za dostavljanjem paketa angažovao preko 100.000 radnika, Fejsbuk je pokrenuo platformu koja podstiče ljude da doniraju novac, a Epl je donirao 1 milion američkih dolara fondu koji sprečava širenje korona virusa u Kaliforniji. Džek Ma, osnivač poznate platforme za onlajn prodaju Alibaba, poklonio je preko 500.000 testova i 1 milion zaštitnih maski Sjedinjenim Američkim Državama, a on je pre toga donirao 2 miliona zaštitinih maski zemljama u Evropi. Pored direktne pomoći, neke kompanije su odlučile da ne uskrate usluge korisnicima koji ne mogu da ih plate – AT&T, Comcast i drugi internet provajderi u Sjedinjenim Američkim Državama postigli su dogovor da ne isključuju internet korisnicima koji nisu u mogućnosti da ga trenutno plate.

Ovo su samo neki od primera privatnih kompanija koje su uvidele prostor za pomoć tokom perioda koji će biti težak za veliki broj preduzeća. Tokom vanrednih okolnosti kao što je epidemija COVID-19 često se razvije snažan anti-kapitalistički narativ koji pokušava da okrivi različite preduzetnike i kompanije za “nedostatak savesti i empatije”. Ono što je ipak i više nego očigledno jeste da su takve kompanije izuzetak, a ne pravilo. Solidarnost koje su mnoge kompanije pokazale dokazuje da privatni sektor ima veliku ulogu u rešavanju krize sa kojom se suočavamo, a donacije i drugi načini pomoći su samo jedan od načina.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *