Ivana Jeremić

Istraživačka novinarka / Urednica na portalu Balkan Insight

Vreme čitanja: 3 minuta

Foto: iStock

Nakon što su u Beogradu svoje filmove snimile neke od superzvezda današnjice, poput Džonija Depa, Rafaela Fajnsa, Pirsa Brosnana i drugih, ulice grada poslednjih godina postale su inspiracija i za veliki broj reklama, ali i muzičkih videa.

Kao razlog za dolazak svetski poznatih produkcija u Srbiju navode se jednostavnost procedura, niske cene, ali i podsticaji koje je država uvela. Samo u 2019. godini iz budžeta je izdvojeno 7,5 miliona evra, dok je za domaće produkcije izdvojeno 9 miliona evra. Pored podsticaja za filmsku industriju, omogućene su povlastice i za snimanje reklama.

Tako je reklama za nemački brend Penny snimljena u Beogradu nominovana za nagradu za najbolju lokaciju od strane Svetske asocijacije menadžera lokacija (LMGI – Location Managers Guild International).

Ovog leta, grad je nekoliko nedelja bio domaćin ekipi televizijske emisije Seal Team koja se trenutno emituje na CBS-u.

I dok se debata o tome da li su ovakvi filmski podsticaji ekonomski isplativi ili ne i dalje vodi, činjenica je da sve veći broj ekipa bira baš Beograd. Pored američkih produkcija, tu su i kineska i bolivudska za koje odsustvo viza predstavlja veliku prednost u odnosu na ostale evropske lokacijske meke poput Češke i Mađarske.

Osećaj je svakako lep kada možemo da vidimo ulicu u kojoj živimo, zgradu u kojoj smo prvi put otišli na rejv, ili omiljeni kafić – nekad i nesvesni njihove lepote sve dok ih ne vidimo na velikom platnu.

Vladimir Mitrović, kreativni direktor Ovation BBDO, kaže da se Srbija izborila za ovu poziciju, pored cenom, i kvalitetom radova.

“Cena troškova snimanja je sigurno u startu bila glavni razlog za to, ali ne i jedini. Na primer, Mađarska i Rumunija već duže vreme dominiraju u regionu što se servisa tiče, tako da su produkcijske kuće u Srbiji imale ozbiljan zadatak da skrenu pažnju na našu zemlju i tu novonastalu priliku su opravdale prilično visokim kvalitetom radova, bilo da su muzički spotovi ili reklame. Iskrene čestitke na tome i sve najbolje u budućnosti, uz napomenu da ne zaborave i ne zapuste drugare iz detinjstva, sad kad je nova ekipa došla u kraj”, ističe Mitrović.

Pored filmske industrije o kojoj se mnogo pričalo upravo zbog poznatih glumaca koje smo imali prilike da vidimo, prateći isti trend, sve veći broj muzičkih producenata se odlučuje da baš naša prestonica bude inspiraciija za novi spot zvezda u usponu.

Pored toga što produkcijski, srpska muzička scena sa usponom IDJ Videos i Bassivity Digital dominira u regionu jer uz manje budžete uspeva da napravi videe u rangu svetskih koji koštaju miilione dolara, otvara se prostor za dolazak upravo onih stranih produkcija koje traže inspiracuju za nove poduhvate.

Potencijal Beograda koji važi za prestonicu noćnog života i zabave krije se upravo u obilju različitih lokacija i stilova koji otvaraju mogućnosti za snimanje na više lokacija sa potpuno drugačijom arhitekturom. Sudeći prema spotovima koje smo imali priliku da vidimo u poslednje dve godne, socrealistička ahitektura, poput one na Novom Beogradu, neizbežna je.

 

Beograd u očima stranih izvođača

Razmišljajući o tome šta ih motiviše da snimaju ovde, shvatila sam da se ne piše dovoljno o tome kako ovaj trend utiče na muzički scenu, niti postoji spisak spotova koji su snimljeni ovde, a riznica se polako niže.

U današnjoj kolumni sa vama delim favorite koji su učinili da Beograd vidimo nekim drugim očima.

Nekim izvođačima, poput svetski poznatog elektro-producenta Mura Masa, Beograd se toliko svideo da je izbacio dva spota snimana baš ovde.

Dok sam prvi put gledala spot za No Hope Generation, pomislila sam da ne postoji mesto gde bi više imalo smisla snimiti spot za tu pesmu. Slike istočne kapije, blokova i krovova deluju kao place-to-be za promatranje života.

Beogradska televizorka, zastavini automobili i vreme je zaista usporilo za Slowthai-a u spotu za  Deal Wiv It.

Francuski producent Sébastien Akchoté-Bozović, poznatji kao SebastiAn, snimio je pesmu i spot koji je nazvao Beograd. Spot prikazuje generacije ljudi koje se gube i pronalaze u plesu.

U malo mračnijem tonu Jona Hopkinsa u spotu za pesmu Singularity beogradski blokovi uvode nas u jednu strastvenu ljubavnu priču.

Austrijski duo Klangkarussell u spotu za pesmu Netzwerk povešće vas u avanturu po krovovima i kranovima Beograda i Kijeva od kojih će vam se zavrteti glavi.

—————————————————————————————————————————

*Stavovi izneti u ovom tekstu ne predstavljaju stavove Balkanske istraživačke mreže (BIRN)

Pročitajte i:

Stavovi izraženi u autorskim kolumnama predstavljaju isključivo lične stavove autora, a ne stavove uredništva Talasa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *