Polovna i vintidž odeća u izlogu Instagrama - nove mogućnosti prodaje

Autorka

Vreme čitanja: 5 minuta

Foto: iStock

Stigma koja je dugo postojala oko nošenja polovne odeće polako nestaje, a estetika 1980-ih i 1990-ih doživljava veliki povratak na modnoj sceni, usled čega postoji veliki prostor na tržištu za prodaju vintidž (vintage) i polovne (second hand) odeće.

Kada razmišljamo o industrijama koje zagađuju životnu sredinu, modna industrija se retko pominje, ali proizvodnja i transport odeće u velikoj meri doprinose globalnom zagrevanju i povećanju nivoa ugljen-dioksida u atmosferi. Zbog toga je pojava prodavnica polovne odeće i Instagram profila koji prodaju vintidž odeću važna u borbi protiv klimatskih promena, ali ovo nije sve što se krije iza rasta popularnosti polovne i vintidž odeće.

O iskustvu prodaje vintidž i polovne odeće preko Instagrama razgovarali smo sa Monikom Blaž i Brankom Kutlešić.

 

Kako je thrifting postao popularan?

Navikli smo da se ljudi često hvale potpuno novim komadom odeće. S druge strane, kupovina polovne odeće se dugo posmatrala kao nešto što radite samo ako nemate novca za nešto novo. Međutim, polovna i vintidž odeća više nisu nešto čega se stidimo, što pokazuju i rezultati brojnih istraživanja. U Sjedinjenim Američkim Državama, prošle godine je preko 56 miliona žena kupilo polovnu odeću, što je značajno više u odnosu na podatke od pre 5 godina.

Sektor preprodaja odeće je samo u SAD-u prošle godine ostvario profit od 24 milijarde dolara, a ovaj deo modne industrije raste jako brzo. Rastu je doprinela i pojava brojnih aplikacija koje omogućavaju kupcima i prodavcima lakši kontakt. Kompanija ThreadUp je popularan sajt za onlajn prodaju polovne odeće, a pojavili su se i sajtovi na kojima je moguće kupiti luksuzne torbe koje su korišćene, kao i drugu brendiranu odeću. “Depop” je popularna britanska aplikacija preko koje prodavci polovne garderobe mogu direktno da komuniciraju sa kupcima, a 2017. godine preko ove aplikacije prodata je odeća u vrednosti od 230 miliona dolara.

Polovna i vintidž odeća naročito su popularne kod mlađih generacija, što uključuje milenijalse i generaciju Z, a prema rezultatima istraživanja, ove demografske grupe su mnogo brže prihvatile trend nošenja polovne i vintidž odeće. Neki od najpopularnijih jutjubera, kao što je Ema Čemberlen, popularizovali su thrifting – odlaženje po prodavnicama polovne odeće kako bi pronašli jeftinu i dobro očuvanu odeću, a sve ovo je uticalo na stvaranje percepcija o tome da je sasvim u redu kupovati odeću koju je neko pre vas nosio.

Na sve ovo, bitno je naglasiti i da su mlađe genarcije mnogo više ekološki osvešćene. Prema rezultatima istraživanja kompanije ThreadUp, preko 70% potrošača želi da kupuje od brendova koji brinu o životnoj sredini. Sve više se razvija svest o tome da je cena koju plaćamo za novu jeftinu majicu u prodavnicama kao što je na primer H&M više ugljen-dioksida u atmosferi, kao i loši uslovi rada u njihovim fabrikama.

 

Prodavanje vintidž i polovne odeće u Srbiji

S obzirom na to da u Srbiji i dalje nisu toliko razvijeni posebni sajtovi ili aplikacije preko kojih bi se prodavala vintidž i polovna odeća, Instagram je logičan izbor ukoliko želite da započnete ovakvu vrstu biznisa. U Srbiji trenutno postoji nekoliko popularnih Instagram naloga koji prodaju ovu vrstu odeće, a iza jednog od njih je tridesetogodišnja Branka Kutlešić iz Beograda.

Ona je svoju Instagram stranicu Stender vintage pokrenula u maju prošle godine, ali je u razgovoru za Talas rekla da je stranicu i čitav koncept pripremala još krajem 2017. godine. Za nju je jedna od motivacija za pokretanje stranice bila želja da prosledi dalje odeću koju ne nosi, a već godinama kupuje u radnjama polovne odeće na buvljacima.

 

View this post on Instagram

 

UDOMLJENA ? ❤️Košulja❤️ 1200 rsd veličina M/L/Oversize (viskoza)

A post shared by Štender ? (@stender_vintage) on

“Gotovo uvek su mi ljudi govorili kako nikada ne mogu da pronađu ništa zanimljivo, i eto ja sada pronalazim za njih! Spojila sam sve stvari koje najviše volim da radim”, poručuje Kutlešić. Njena stranica trenutno ima preko 3.000 pratilaca, a Branka ističe da na ovaj način može da zaradi dodatan novac. “Trenutno mi nije primarni izvor prihoda, mada polako ali sigurno radim na tome da postane”, kaže ona.

 

View this post on Instagram

 

UDOMLJENA ? ?Košulja? veličina S (svila)

A post shared by Štender ? (@stender_vintage) on

Prodaja preko interneta u Srbiji poslednjih godina doživljava veliku ekspanziju, a Branka navodi da do sada nije imala velikih prepreka u prodaji preko Instagrama. “Prodaja preko interneta, u ovom slučaju Instagrama, je specifična. Ljudi koji kupuju od vas treba da vam veruju na osnovu fotografije da je to što im pružate verodostojno. Od velike važnosti mi je da, kada radim, to bude kvalitetno, pristupačno, jedinstveno, da budem otvorena, fleksibilna. Smatram da to ljudi prepoznaju i samim tim poteškoća je malo i lako se prevaziđu”, dodaje ona.

Instagram stranicu Vintage garderoba focus pokrenula je pre dve godine Monika Blaž, a ona u razgovoru za Talas navodi da je oduvek volela antikvitete i stare stvari. Monika kaže i da joj je prodaja garderobe preko Instagrama postala glavni izvor prihoda. “Veoma je profitabilno, ljudi uvek žele nove stvari, tako da uvek ima profita”, ističe ona. Njena stranica ima preko 5.000 pratilaca, a ona kaže da su najveće prednosti prodaje preko Instagrama to što ljudi na ovoj mreži provode dosta vremena i tako lako mogu da stupe u kontakt sa njom. “Isto tako ne moraju da pretražuju po internetu, već kad izbacujem nove stvari, oni su odmah u mogućnosti da pregledaju”, smatra Blaž.

 

View this post on Instagram

 

Retro suknja viskoza 900din vel. L Obim struka 75,5 cm

A post shared by Retro vintage shop Serbia (@vintage_garderoba_focus) on

Kao najveću prepreku ona navodi neodgovorne kupce koji “naručuju pa ne preuzimaju paket, ili su baš zainteresovani za neki komad, pa odustaju nakon par dana od kupovine”. “Za tih par dana, komad odeće koju su rezervisali mogao je da bude kod nekog drugog vintidž ljubitelja”, dodaje Monika.

 

View this post on Instagram

 

Retro mekani novčanik 500din

A post shared by Retro vintage shop Serbia (@vintage_garderoba_focus) on

 

Polovna i vintidž odeće nisu samo trend

Popularnost minimalizma, stila života koji propagira posedovanje manjeg broja fizičkih poseda, savršeno se uklopila sa porastom popularnosti polovne i vintidž garderobe. Umesto gomilanja kesa iz šopinga, mlađe generacije sve više postaju svesne potrebe za drugačijim stilom života koji će biti više ekološki osvešćen.

Organizacija Oxfam navodi da Britanci svake godine bace preko 11 miliona odevnih predmeta, a da tek 27% ispitanika u Britaniji zapravo kupuje polovnu odeću, što pokazuje da postoji veliki prostor za napredak. Međutim, pored ekološke svesti postoji i snažna nostalgija za modom devedesetih i osamdesetih. Čak i sportska odeća iz devedesetih doživela je veliki povratak, a sve ovo doprinosi većoj popularnosti prodavnica polovne i vintidž garderobe.

Po svemu sudeći, najbolje mesto za pronalazak vintidž garderobe u Srbiji je Instagram, a ovo je odličan način da se ekološka svest spoji sa profitom, pri čemu kupci mogu da izgrade potpuno unikatan modni stil, obučeni u odeću koju nikada ne bi mogli da pronađu u običnom tržnom centru.