Motiv novca u srpskom repu - zašto reperi toliko pričaju o parama?
Marta Vasić

Autorka

Vreme čitanja: 4 minuta

Foto: Mimi Mercedez Fejsbuk stranica

Bez obzira na to da li ste fan, nema sumnje da je rep u Srbiji muzički žanr sa najviše društvenih i političkih kritika i zapažanja. Motiv koji je naročito prisutan u srpskom repu jeste novac – kako do njega doći, kako ga iskoristiti i zašto je on važan. Srpski rep ovde nije jedinstven, reperi širom sveta često repuju o bogatstvu i novcu u svojim pesmama, ali ovaj motiv dobija posebnu dimenziju u zemlji koja se ne može pohvaliti ekonomskim prosperitetom.

Stihovi u pesmama srpskih repera, ali sve više i trep muzičara, kriju važne i značajne poruke o individualizmu, odrastanju tokom devedesetih i upotrebi statusnih simbola. Ove poruke su važne, ponajviše zbog toga što ogromna popularnost repa u Srbiji pokazuje uticajnost i kulturnu relevantnost ovog žanra.

“U našim kućama fali mnogo toga”

Bombardovanje 1999. godine neminovno je moralo da ostavi trag na detinjstvo velikog broja mladih u Srbiji, a uticaj siromaštva, inflacije i sveopšte nestabilnosti devedesetih je prisutan u brojnim rep pesmama.

“Mi smo biseri iz blata, mi smo deca rata” je stih iz sada već kultne pesme “Biseri iz blata” repera Cobija. Sličnu poruku šalje i reper Vojislav Dragović, poznatiji kao Arafat, u pesmi “Paćoti snovi”, aludirajući na luksuznu marku italijanske obuće. Njegovi stihovi “Mi smo ta generacija, u pocepanim najkama sanjamo Paćoti” odlično sumiraju snove o luksuzu svih koji su odrastali noseći odeću švercovanu preko granice. Reper Branko Kljaić Fox takođe u više pesama govori o inflaciji i siromaštvu koje je iskusio tokom odrastanja.

Uporedo sa motivom siromaštva, veliki broj rep pesama danas se bavi i dilemom koja se nalazi pred mnogim mladim ljudima – da li treba otići iz Srbije u potrazi za boljim životom? Prema rezultatima istraživanja, Srbija bi do 2061. godine mogla da izgubi čak 3 miliona stanovnika, pa je stoga ova tema jako važna. U već pomenutoj Cobijevoj pesmi eksplicitno se govori o ovoj dilemi – “Znam da preko je bolje, ali preko nije moje”. Reper Premil Jovanović, poznatiji kao Rimski, na početku pesme “Izrael i Palestina” pominje da mu je polovina prijatelja van Srbije, a reper Foks dosta eksplicitno izražava želju da napusti Srbiju u pesmi “Ja bih da pobegnem odavde”.

Lek za skromno poreklo – individualni napor

Iako se motiv siromaštva provlači kroz brojne pesme, srpski rep uglavnom nije puko žaljenje nad sistemom, već poziv za individualni trud. Bogatstvo samo po sebi u srpskom repu nije vrlina, već je ono pozitivno jedino ako je došlo iz velikog napora i ličnog zalaganja.

“Sebi zacrtaj cilj, nećeš čekati dugo. Kada ostvariš jedno, onda pređi na drugo” su stihovi iz pesme “Sve što želiš” poznatog repera Đusa. Reper Đorđe Čarkić, poznat kao Klinac, isto govori o ovoj gotovo protestantskoj etici u pesmi “7 dana”, kroz stihove: ”Ovde nema odmora, ima 7 dana radnih”.

 Važnost upornog rada i truda su stalno prisutni motivi u pesmama Mimi Mercedez, najpoznatije srpske reperke. Njoj je najbitnije da “dominira u banci”, a u pesmi “Parice parice parice” ona repuje da “Moraćeš da radiš, ko te pita. Niko nema početni kapital”. Mimi Mercedez je otvorena i po pitanju toga da devojke koriste svoj erotski kapital kako bi zaradile novac.

U velikom broju pesama srpskih repera ono što se predlaže kao lek jeste individualni trud, ali je bitno da se u tom procesu nikada ne zaborave koreni i skromno poreklo. Ova individualnost dobija svoj ekstremni vid kada se u pesmama grupe THCF otvoreno govori o dilovanju narkotika kao lakom načinu za bogaćenje.

“Džabe skupa kola, skupe vile, apartmani”

Uz stihove o skromnom poreklu i individualnom zalaganju, srpska rep i trep muzika puna je veličanja statusnih simbola. Skupi automobili, markirana odeća i skupa alkoholna pića se često pominju u ovim pesmama, a najočigledniji primer ovoga je trep reper Rasta. Iako u njegovoj muzici nema eksplicitnog glorifikovanja bogastva, statusni simboli koji označavaju bogatstvo su dosta prisutni. Motivi luksuznih automobila i vila još ranije se mogu naći u stihovima grupe V.I.P, naročito u pesmi “Oko novca sve se vrti”.

Ovi motivi zajednički su srpskom i inostranom repu. Američka rep kultura takođe je puna referenci na statusne simbole u vidu automobila, nakita, odeće, itd. Kardi Bi, popularna američka reperka, često pominje da voli dijamante i odeću brenda Balensijaga, iako je odrasla u relativnom siromaštvu, što je samo jedan primer univerzalnosti ovog motiva u raznim pravcima rep muzike.

Pored ostvarivanja sebe kroz bogatstvo, važni su i statusni simboli, zato što su oni način na koji se to bogatstvo singalizira ostatku društva. “Dobar ukus” u vidu skupog nakita i odeće nije superiorniji zato što je on prema nekoj objektivnoj skali bolji, već zato što se on asocira sa bogatstvom i bogatim slojem društva. Zbog toga svi koji ne žive u izobilju žele ne samo bogatstvo, već i sve ostale statusne simbole koji su povezani sa bogatstvom. Ako imamo ovo na umu, onda nije začuđujuće to što rep muzika često glorifikuje skupe stvari. Ovaj motiv je gotovo neraskidivo povezan sa temama siromaštva i individualnog truda.

Šta srpski rep govori o Srbiji?

Iako je srpska rep i trep scena prepuna i drugih motiva, teme bogatstva, luksuza i siromaštva su očito jako prisutne. Ovo takođe deluju kao retke teme koje su konstantne kroz različite faze razvoja srpskog repa.

Kroz ove pesme možemo videti koliko društveni kontekst duboko utiče na tematiku srpskog repa. Širom sveta je rep gotovo uvek viđen kao žanr koji nastaje u “opasnim kvartovima”, na društvenim marginama, i koji govori o životnom iskustvu pojedinaca koji su iskusili nemaštinu. Počeci repa se vezuju za Afroamerikance u SAD-u, što nije iznenađujuće, s obzirom na to da se oni suočavali sa brojnim društvenim problemima, od siromaštva preko diskriminacije i nasilja od strane policije. Srpski rep donosi jedinstven osvrt i komentar na lošu ekonomsku situaciju, ali i na glorifikovanje bogatstva koje je često u čitavom repu.

Ono što je možda i najinteresantnije jeste to da se, pored očiglednih prikaza lošeg ekonomskog stanja, invididualno zalaganje vidi kao rešenje u brojnim rep pesmama. Individualizam i potreba da se pojedinac osloni samo na sebe su izrazito jake poruke koje su neophodne u društvu kao što je naše.

Upravo zbog svih kompleksnih socijalnih poruka i motiva, ne treba da odbacimo rep kao žanr koji bespotrebno glorifikuje skupe automobile i odeću. Iza ovoga se kriju duboke socijalne poruke, a u brojnim stihovima mogu se pronaći odlični opisi čitavih generacija koje su odrasle tokom perioda hiperinflacije, sanjajući o boljem vremenu koje će doći.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *