Marta Vasić

Autorka

Vreme čitanja: 3 minuta

Foto: Maurizio Pesce

Ilon Mask je jedan od najekscentričnijih poslovnih ljudi 21. veka, poznat po neobičnom ponašanju na društvenim mrežama, a nedavno je u jednom tvitu pomenuo i Srbiju.

Kada su Maska upitali kada će električni automobili koje proizvodi njegova kompanija Tesla,Ink. biti dostupni u Slovačkoj, on je odgovorio: „Nadam se da ćemo u Slovačkoj, Hrvatskoj, Srbiji i većini zemalja Istočne Evrope početi sa radom početkom sledeće godine. Konačno ćemo učiniti Nikolu Teslu ponosim tako što ćemo imati automobile u zemljama iz kojih je on došao“, napisao je Mask.

Iako je pažnju javnosti privukao drugi deo tvita u kom Mask šaljivo aludira na raspravu oko Teslinog porekla, mogućnost da će njegova kompanija početi sa prodajom automobila u Istočnoj Evropi nije toliko neverovatna s obzirom na veliki uspeh koji je ostvarila kompanija Tesla.

Kako je nastao Tesla?

Kompaniju Tesla Motors su 2003. godine osnovali preduzetnici Martin Eberhard i Mark Tarpening. Misija ove kompanija bila je da stvori profitabilan električni automobil, a da bi to bilo ostvarivo, Eberhard i Tarpening dobili su investicije od Ilona Maska. On je tada već bio poznat javnosti kao jedan od osnivača kompanije PayPal, koja se bavila novčanim transakcijama putem interneta.

Prvi električni auto koji je Tesla izbacio na tržište bio je sportski automobil Roadster koji je prema svim testovima dobio prilično dobre ocene u poređenju sa drugim sportskim automobilima. Roadster je umesto motora sa unutrašnjim sagorevanjem koristio litijumsko-jonski akumulator. Ovaj automobil je tada koštao preko 100.000 dolara.

Ilon Mask je nakon odlaska Eberharda i Tarpeninga preuzeo upravljanje Teslom. Od tada su se na tržištu pojavili modeli S, X, 3 i Y, a povećan je i broj stanica na kojima je moguće napuniti baterije ovih automobila. Cene ovih automobila kreću se od 35.000 do 80.000 dolara. Ono po čemu je Tesla postao poznat jesu prodajni centri u kojima možete kupiti njihove automobile direktno, a u sklopu ovih prodajnih centara najčešće se pojavljuju i zvanični servisi za popravku.

Tesla je u međuvremenu diverzifikovao svoju proizvodnju, pa ponuda ove kompanije sada uključuje i daske za surfovanje, wireless punjače za telefon, kao i čitavu kolekciju odeće sa logoom ove kompanije. Tesla je uložio značajna sredstva i u solarnu energiju, a 2016. godine ova kompanija kupila je SolarCity, startap koji se bavi solarnom energijom.

Kazna za Maska zbog tvita

Ilon Mask je kontroverzna ličnost, a to se odrazilo i na poslovanje Tesle. Ova kompanija posluje na berzi, a Mask je prošle godine na Tviteru objavio da planira da povuče kompaniju sa berze kako bi ona ponovo postala privatna. Mask je tom prilikom izjavio i da je obezbedio finansije za ovo. Vlasti u Sjedinjenim Američkim Državama su ga optužile za prevaru, s obzirom da su njegovi tvitovi bili „zavaravajući“.

Usled sudskog postupka deonice Tesle su izgubile na vrednosti, ali mu je dozvoljeno da ostane na mestu predsednika kompanije nakon što su i on i Tesla platili kaznu od 20 miliona dolara.

Ova kompanija je imala i drugih problema, prvenstveno sa isporukom automobila i finansijskim stanjem. Proizvodnja i isporuka Modela 3 opisana je kao „pakao“ od strane zaposlenih u kompaniji. Postoji velika zainteresovanost kupaca za ovaj model, ali je postojao problem sa zadovoljavanjem potražnje, pa će kupci morati da čekaju na automobile koje su unapred naručili. Takođe, visoka cena ovog modela, koji je zamišljen kao pristupačan široj populaciji, i dalje je izazov sa kojim Tesla mora da se izbori.

Koliko je Mask ozbiljan oko dolaska u Srbiju?

Ukoliko gledamo prethodne izjave Maska na Tviteru, potrebno je uzeti ih sa skepsom. Jedna od njegovih najkontroverznijih izjava ticala se akcije spašavanja 12 dečaka iz pećine na Tajlandu. Mask je tom prilikom javno ponudio svoju pomoć, a kada su spasioci odbili njegov predlog za spašavanje dečaka, uvredio je Verna Ansvorta, jednog od ronioca koji je učestvovao u akciji spašavanja. On je tada insinuirao da je Ansvort pedofil, ali se kasnije izvinio za taj tvit.

Ipak, u potrazi za novim izvorima prihoda, Tesla se sve više okreće tržištima izvan SAD, primarno ka Evropi i Kini. Prema procenama koje navodi DW, Tesli je zbog trenutne potražnje potrebno između 60 i 80 novih prodajnih centara u EU, ali je Tesla ipak odlučio da se više fokusira na prodaju preko interneta i zatvori neke od postojećih prodajnih centara. Zatvaranje prodajnih centara je jedan od načina na koji kompanija pokušava da uštedi novac.

Ovo znači da je neizvesno da li će dolazak Tesle podrazumevati otvaranje fizičkih prodajnih centara u Srbiji, Hrvatskoj i drugim zemljama Istočne Evrope (što je malo verovatno), ili puko prisustvo putem mogućnosti isporuke Tesla automobila koji su naručeni preko interneta. U svakom slučaju, prerano je reći da li Tesla „dolazi“ u Srbiju ili je u pitanju samo još jedan ekscentrični ispad Ilona Maska.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *