Šta slučajevi Suzane Trninić i Tatjane Vojtehovski poručuju novinarima u Srbiji?
Marta Vasić

Autorka

Vreme čitanja: 6 minuta

Foto: N1/Medija centar Beograd 

TV Prva je televizija koja je u roku od samo nekoliko dana pretrpela dve velike kadrovske promene. Suzana Trninić, voditeljka emisije Odgovor, dobila je otkaz nakon što, kako navode u saopštenju sa TV Prve, nije dolazila na posao na „novo radno mesto“ veb novinara, koje joj je bilo ponuđeno nakon ukidanja emisije Odgovor. Tatjana Vojtehovski, voditeljka emisije Život priča, pre dva dana je na Tviteru objavila da su joj iz menadžmenta televizije saopštili da se njena emisija ukida. Ona je tada navela i da je to direktna posledica nedavnih kritika njene emisije od strane predsednika Vučića.

Sudbina ove dve novinarke je najnoviji deo kompleksnog klupka uticaja na medije u Srbiji, a u centru klupka se ovaj put nalazi Srđan Milovanović, vlasnik TV Prva i TV 02, koji je ove dve televizije kupio u decembru prošle godine. Milovanović je takođe bivši vlasnik kablovskog operatera Kopernikus i brat Zvezdana Milovanovića, poverenika SNS za Niš, a događanja na Prvoj šalju jasnu poruku o budućnosti novinarstva i novinara u Srbiji.

Kolundžija: Od kupovine Prve novinari odlaze sa ove televizije

Denis Kolundžija, novinar Cenzolovke, u razgovoru za Talas ističe da je indikativno da su od kupovine Prve od strane Srđana Milovanović, sa te televizije otišla na ovaj ili onaj način neka od zaštitnih lica te televizije.

„Pre svega mislim na Ivana Ivanovića, a otišle su i Maja Nikolić i Nataša Miljković. Od dolaska novog vlasnika počele su da se tamo događaju neke promene, pre svega kada su u pitanju prepoznatljiva lica ispred kamera. Odluke za Ivana Ivanovića i Tanju Vojtehovski povezane su u smislu da su oboje bili kritični prema vlastima“, kaže Kolundžija.

On ističe da mu je u slučaju otkaza Suzane Trninić potpuno neshvatljivo da se bilo ko tako lako lišava vrsnog novinara, degradirajući ga na nivo novinara u veb redakciji. „Uz dužno poštovanje ljudima u vebu, govorimo o njenim kvalitetima i stažu. To je vrlo jasna poruka šta misle o tebi i ponižavajuće je za nekog sa takvim kvalitetima. Ne mislim da je Prva pre toga bila simbol slobode medija, ali su pre novog vlasnika svi ti ljudi radili nesmetano“, smatra Kolundžija.

Nakon izjave Tatjane Vojtehovski o ukidanju emisije, iz Prve su poručili da su samo u pitanju „pregovori“, što Kolundžija takođe otpisuje kao verovatno. „Vojtehovski kaže da su već dve epizode snimljene i da su studiji bukirani, i čudno je da se ovo događa kada su tu već uložene neke pare. Ako su u pitanju pregovori oni se rade pre početka snimanja i tog ciklusa, ne rade se na sredini. Sve to mislim da je povezano sa novim vlasnikom i kupovinom Prve. Neki od njih su bili nosioci programa televizije i ako ti takvi ljudi ne trebaju, ne znam kakvu to poruku šalje ljudima koji su ostali na toj televiziji“, dodaje on.

Kolundžija ističe i da je ovo vrsta poruke novinarima u svim medijima, jer su, bez obzira na njihove lične kvalitete, emisije Ivana Ivanovića i Tatjane Vojtehovski bile jako gledane. „Ovim se poručuje da niko nije nezamenljiv, a za pojedince koji više nisu na Prvoj bi to mogla biti i kazna za oštar jezik, kao i za sopstveno mišljenje koje se ne poklapa sa stavom vlasti.

Podeljene reakcije u medijima

Iako sumnje o uticaju novog vlasnika na programsku šemu TV Prve postoje već neko vreme, različite su bile reakcije javnosti na skidanje sa programa emisija Odgovor i Život priča.

U slučaju Suzane Trninić veliki broj novinara govorio je o njenom profesionalnom integritetu, a mnogi su ukazali i da bi se u državi sa slobodnim medijima televizije nadmetali za nekoga sa njenim iskustvom.

Ukidanje emisije Život priča izazvalo je ipak podeljene reakcije, ponajviše zbog samog lika i dela Tatjane Vojtehovski. Ono što se najčešće pominje kao kritika Vojtehovski je sporno pitanje koje je ona postavila 2009. godine u emisiji Trenutak istine, kada je žrtvu incesta upitala :”Da li ste doživeli orgazam dok vas je otac silovao?”. Vojtehovski je u više navrata od tada objašnjavala motive iza postavljanja ovog pitanja, ali to nije bilo dovoljno da ovo nestane iz javnog mnjenja kao jedno od najskandaloznijih pitanja u istoriji srpske televizije.

Upravo zbog nedostatka jasne kolektivne osude skidanja njene emisije, pojedini su ukazali da postoje dvostruki standardi kada se govori o zaštiti slobode i pritiscima na medije.

Iako njena emisija nije bila po svojoj prirodi politička, forma intimnih intervjua i ispovesti dobija politički karakter kada se ukazuje na probleme siromaštva, korupcije i borbe „malog“ čoveka protiv sistema. Ovo je bilo najočiglednije kada je u Život priča gost bila Marija Lukić, žrtva seksualnog uznemiravanja od strane Milutina Jeličića Jutke, bivšeg predsednika opštine Brus. Tada je Vojtehovski dala prostor Mariji Lukić da jasno ukaže na političke veze Jeličića i njegove pretnje, što jeste privuklo veliku pažnju javnosti na ovaj problem. Skidanje sa programa emisije koju je Vojtehovski vodila je problematično baš zbog njene velike gledanosti, ali deluje da je Vojtehovski i dalje polarizujuća ličnost što onemogućava da postoji jedinstven sud o tome da li je ovo poslednji primer kontrole i uticaja na privatne medije u Srbiji.

Čemu mogu da se nadaju ostali novinari u Srbiji?

„Novi vlasnik TV Prva, skinuo je sa programa večerašnju humanitarnu epizodu, nezadovoljan mojim objašnjenjem odlaska. Ovo je najbolji dokaz da je moja odluka ispravna i da je mrak pao na nac. frekvencije“, napisao je voditelj Ivan Ivanović na svom Tviter profilu krajem decembra prošle godine. Ono što je očigledno sada, devet meseci nakon odlaska Ivanovića, jeste da postoji istinski napor od strane nove uprave ove televizije da se na neki način sankcionišu ili skinu sa programa svi autori koji na razne načine nisu podobni.

Emisija koja i dalje prkosi skidanju sa programa jeste humoristička emisija „24 minuta“ koju vodi Zoran Kesić. Ova emisija se emituje na televiziji O2 koja ima istog vlasnika kao i Prva, ali je u martu i autore ove emisije dočekalo neprijatno saopštenje. Na Fejsbuk stranici emisije “24 minuta” tom prilikom saopšteno je da više neće biti repriznog termina ove emisije nedeljom u 23h, jer je ona po odluci novog glavnog urednika samo uklonjena iz programske šeme, iako je imala veliku gledanost.

Svi ovi događaji uklapaju se u jedan širi kalup cenzure i pritiska, koji možda nije otvoren, ali je jasan i prisutan. Ono što najviše zabrinjava jeste da se pritisci događaju na novinare koji su najizloženiji oku javnosti, ali im ta izloženost očigledno ne pruža odgovarajuću zaštitu. Ukoliko zbog političke nepodobnosti sa programa mogu da budu skinute i emisije koje imaju ogromnu gledanost, šta može da očekuje novinar koji radi u redakciji i tek počinje karijeru? Iako je gotovo sigurno da će Vojtehovski i Trninić uspeti da nađu angažmane u drugim medijima, poruka koja je poslata skidanjem njihovih emisija je jasna. Nebitna je gledanost vaše emisije, već je bitno da li se to što ste u emisiji poručili uklapa u okvir dozvoljenih političkih stavova koji su došli sa novim vlasnikom.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *