Foto: iStock
Jedna od najpopularnijih svetskih društvenih mreža će uskoro možda potpuno promeniti jednu od svojih glavnih odlika. Instagram, društvena mreža primarno za deljenje fotografija, u nekoliko zemalja testira skrivanje broja lajkova na podeljenim fotografijama. U ovaj test su za sada uključeni korisnici u Kanadi, a testiranje će uskoro početi i u Italiji, Brazilu, Japanu, Novom Zelandu i Australiji. Korisnici će i dalje moći da vide ko je lajkovao koju objavu, ali broj lajkova neće biti automatski vidljiv.
Instagram is testing hiding like count from audiences,
as stated in the app: “We want your followers to focus on what you share, not how many likes your posts get” pic.twitter.com/MN7woHowVN
— Jane Manchun Wong (@wongmjane) April 18, 2019
Ova promena je pokušaj Instagrama da ublaži optužbe za remećenje mentalnog zdravlja i stvaranje anksioznosti, koje sve češće imaju i naučno pokriće. Potencijalne izmene u prikazivanju lajkova imaće veliki uticaj i na „Instagram influensere“, korisnike sa velikim brojem pratilaca koji često koriste ovu mrežu kao izvor prihoda. Iako nema najave da će testiranje biti započeto i u Srbiji, ukoliko se testovi u ostalim zemljama pokažu kao uspešni, promenu će osetiti i korisnici u našoj zemlji.
Instagram – mreža sa najgorim uticajem po mentalno zdravlje
Testiranje sakrivanja broja lajkova prvi put je najavljeno na konferenciji koju je Fejsbuk (koji poseduje Instagram) organizovao u aprilu. Korisnici u zemljama koje su odabrane za testiranje mogu da ne učestvuju u testu, a osoba koja je postavila objavu će i dalje moći da vidi broj lajkova.
Iz Instagrama su tom prilikom poručili da je cilj da se korisnici više fokusiraju na to šta postavljaju, nego na konkretan broj lajkova. Ovo je važno ako u obzir uzmemo da je prema brojnim istraživanjima Instagram na vrhu liste društvenih mreža koje imaju najpogubniji uticaj po mentalno zdravlje svojih korisnika.
Prema rezultatima istraživanja koje je sprovedeno 2017. godine i u kom je učestvovalo čak 1,479 dece i tinejdžera, vreme provedeno na ovoj društvenoj mreži u velikoj meri povezano je sa povećanim osećajem anksioznosti i depresijom. Vršnjačko nasilje je takođe veliki problem na ovoj mreži, a kod korisnika se javljao i strah od toga da propuštaju nešto. Prema istom istraživanju, Instagram je imao najgori efekat po mentalno stanje mlađih korisnika, dok je pozitivan efekat jedino imala društvena mreža Jutjub.
Problemi sa samopouzdanjem, nesigurnost u vezi sa sopstvenim telom, kao i vršnjačko nasilje zaista su česta pojava na ovoj društvenoj mreži, zbog čega bi najavljeno sakrivanje broja lajkova moglo da ima pozitivne efekte. Naravno da ovo ne znači da bi svako poređenje sa drugim sadržajem na platformi nestalo (broj pratilaca i dalje ostaje vidljiv), ali uklanjanje jednog kvantifikovanog aspekta popularnosti je zasigurno korak u dobrom smeru. „Od kada je broj lajkova sakriven, počela sam da se fokusiram više na ono što zaista želim da postavim. Nisam toliko fokusirana na popularnost drugih“, rekla je Ariela Nisa, influenserka iz Australije u izjavi za časopis Health.
Sakrivanje broja lajkova bi podstaklo korisnike da postavljaju više fotografija, upravo zato što nisu samosvesni oko broja lajkova, a uticalo bi i na vrstu sadržaja koji se deli. Instagram bi ovom izmenom mogao zaista da postane mreža za deljenje kreativnog i zanimljivog sadržaja, a ne samo onog koji može da osigura najveći broj lajkova.
Šta će biti sa influenserima?
Prvo pitanje koje se postavilo nakon najave ove mere jeste budućnost rada influensera, koji sarađuju sa mnogobrojnim brendovima. Kada različite kompanije traže influensere radi potencijalne saradnje, ono što im je najvažnije jeste upravo količina interakcije koju influenser ima sa svojim pratiocima, a intenzitet te interakcije se mnogo bolje vidi kroz broj lajkova nego kroz broj samih pratilaca. Ipak, prerano je reći da je sakrivanje lajkova nužno pogubno za influensere.
rip to “instagram influencers” with the new update of hiding likes ?
— julie (@julie_ui) July 18, 2019
Influenserima bi i dalje bile dostupne analitike koje pokazuju broj lajkova, a ovo je upravo ono što mogu da koriste u komunikaciji sa potencijalnim brendovima. Takođe, sve veći akcenat na ovoj mreži je na Instagram storijima, fotografijama ili kratkim snimcima koji su dostupni samo određeni vremenski period (ranije dostupno samo na konkurentskoj društvenoj mreži Snepčet). Planirano sakrivanje lajkova bi samo motivisalo influensere da stvaraju sve više sadržaja za Instagram storije, gde je jako lako merljiv broj ljudi koji su to videli, što je najbitnije ukoliko ste influenser.
Prema rezultatima ankete u kojoj je učestvovalo preko 100 influensera u Kanadi gde je skrivanje lajkova u toku, 62% smatra da provodi isto vremena pripremajući sadržaj kao i pre ove promene, a većina je skrivanje lajkova ocenila kao pozitivno.
Takođe, potencijalni razlog iza skrivanja lajkova jeste pojava prodavanja lažnih lajkova i pratilaca. Prodaja lažnih lajkova već neko vreme raste, a Instagram je ove godine tužio jednu kompaniju i nekoliko lica na Novom Zelandu zbog prodaje lažnih aktivnosti na ovoj mreži. Prema ovoj tužbi kompanija u pitanju je uspela da prodajom lajkova i pratilaca za samo godinu dana rada zaradi oko 9 miliona dolara.
Skrivanje lajkova u Srbiji je još neizvesno
Instagram za sada nije objavio rezultate testiranja u Kanadi, ali s obzirom da je proširio grupu zemalja u kojima se sprovodi testiranje, očito su zainteresovani da dalje posmatraju kako ova novina utiče na korisnike. Iako bi sakrivanje broja lajkova verovatno imalo pozitivne efekte za korisnike, Instagram se i dalje suočava sa velikim problemom vršnjačkog nasilja, govora mržnje i nesvesnog upoređivanja među korisnicima. Takođe, upitno je koliki će otpor ovoj promeni pružiti influenseri kao i oglašivači, koji su zaslužni za veliki deo profita Instagrama. Korisnici u Srbiji će očigledno još čekati na uvođenje sakrivanja lajkova, a pravi efekti ove mere će moći da se vide tek kada se ona sprovede na nivou čitave društvene mreže.