Kako Jutjub širi teorije zavere?
Marta Vasić

Autorka

Vreme čitanja: 4 minuta

Foto: iStock

„Od malih nogu su nam rekli da je Zemlja okrugla, a ona je u stvari ravna“, rekao je pevač Igor Lazić, poznatiji kao Niggor, u intervjuu za Jutjub emisiju Balkan info. On je kasnije dodao da je Zemlja ravna kao ploča, i da ljudska noga nikada nije kročila na Mesec. „To je bio Holivud, sve to se zna“, rekao je Lazić kada ga je voditelj upitao za misiju Apolo 11 na Mesecu.

Lazić nije jedini koji na Jutjubu iskazuje skepsu u ono što je utvrđena naučna činjenica. Iako su ljudi koji veruju u teorije zavere često meta šala i podsmeha, na Jutjubu sve je više sadržaja koji promoviše upravo teorije zavera. Ukoliko gledamo samo sadržaj na srpskom, Jutjub pretraga pokazuje veliki broj videa koji pokušavaju da dokažu da je Zemlja ravna, a mnogi imaju preko 100.000 pregleda, što govori da ovo nisu marginalna uverenja.

Prema rezultatima istraživanja koje su nedavno sproveli studenti Fakulteta političkih nauka, tabloidi su u velikoj meri odgovorni za širenje raznih teorija zavera u Srbiji. Međutim, s obzirom da mladi sve manje koriste tradicionalne medije, poput štampe, Jutjub ima sve veću ulogu u informisanju. Ovu društvenu mrežu i njen algoritam sve više optužuju za promovisanje ekstremnih stavova i radikalizaciju korisnika, a imajući u vidu da popularnost Jutjuba u Srbiji poslednjih godina raste, važno je razumeti uticaj i domet Jutjuba u ovoj oblasti.

 

„Ravnozemljaši“ dobijaju podršku od Jutjuba?

Bes protiv društvenih mreža, i generalno tehnoloških kompanija, nije zaobišao ni Jutjub. Od optužbi da suzbija sadržaj konzervativnih kreatora, problema sa demonetizacijom „kontroverznog“ sadržaja, pa sve do uticaja na mentalno zdravlje kreatora sadržaja, dugačka je lista kritika na račun ove mreže.

Ono što se već duže vreme ističe kao jedan od najvećih problema Jutjuba jeste upravo algoritam za preporuku sadržaja korisnicima, koji često prirodno „vodi“ korisnika upravo ka ekstremnijem sadržaju.

„Jutjub je, bez sumnje, glavni izvor mog saznanja da je Zemlja ravna“, rekao je nedavno jedan od pobornika ove teorije u intervjuu za BBC. Ova izjava ne bi trebala da začudi bilo koga, ukoliko u obzir uzmemo šta ljude privlači kod Jutjuba – autentičnost.

U poređenju sa velikim medijskim kućama, Jutjuberi su pristupačniji, deluju „iskrenije“ i ostvaruju bližu povezanost sa korisnicima. Oni nemaju velike studije, niti su formalno obučeni, često snimaju iz svoje sobe i sami montiraju svoj sadržaj. Teša Tešanović, urednik i voditelj Jutjub emisije Balkan info, svoju popularnost je stekao upravo zahvaljujući tome što pruža „alternativni izvor informacija“, koji nije prisutan u drugim medijima. Ako ukombinujemo ovu specifičnu notu autentičnosti sa nepoverenjem u mejnstrim medije, lako je zaključiti zašto su ljudi spremni da poveruju sadržajima na ovoj mreži, čak i kada oni promovišu teorije zavere.

Jutjub se takođe trudi da suptilno motiviše ljude da gledaju što više sadržaja. Ova platforma se finansira iz oglasa, a ukoliko korisnici više vremena provode na ovoj mreži, veći je i profit kompanije. Nekoliko inženjera koji su napustili Jutjub otvoreno govore o tome da je algoritam koji ova platforma koristi pravljen tako da motiviše korisnike da kliknu i na sledeći video.

Sadržaj koji motiviše ljude da provode više vremena na ovoj mreži je često upravo onaj najekstremniji i kontroverzniji. Ako posmatramo samo teoriju zavere o tome da je Zemlja ravna, postoje dokazi da Jutjub preporučuje više sadržaja koji govori u prilog ovoj teoriji, u odnosu na sadržaj koji dokazuje da je Zemlja okrugla, a slično je i sa drugim teorijama zavere. Čak i kada video ima mnogo dislajkova, biće promovisan u preporučenom sadržaju, upravo zbog njegovog potencijala da privuče gledaoce.

Ovo znaju i kreatori sadržaja, što doprinosi tome da se stvara sve više ovakvih videa, koji kasnije postaju viralno popularni. Šejn Doson, jedan od najpoznatijih jutjubera danas, slavu je stekao upravo tako što je snimao klipove o popularnim teorijama zavera, mada se kritički odnosio prema većini.

Jutjub je u više saopštenja za javnost isticao da manjina sadržaja na ovoj platformi promoviše ekstremne teorije, ali je ipak sadržaj ove vrste dovoljno uticajan da bi mu se posvetila pažnja.

Male promene u ponašanju Jutjuba

Nakon brojnih primedbi, Jutjub je odlučio da uvede neke promene. Početkom godine najavljene su promene algoritma, kako bi se sprečilo širenje lažnih informacija. Takođe, Jutjub je počeo da testira ograničavanje sadržaja koji se nalazi na granici teorije zavera i lažnih informacija, poput videa koji promovišu teoriju da se teroristički napad na Svetski trgovinski centar 2001. godine nikada nije dogodio.

Ono što je ostalo upitno jeste koliko će ove promene biti značajne, da li će se kreatori sadržaja pobuniti i da li će algoritam biti efikasan. Moguće je da neki klipovi iz predostrožnosti neće izlaziti kao preporučeni, čak i kada ne podržavaju teorije zavere. Ovakvi propusti bi samo još više doprineli narativu kreatora zavera da ih ograničavaju i sputavaju upravo zato što „govore istinu“.

Izvesno je ipak da Jutjub nije izmislio teorije zavere. Različite teorije iz psihologije i antropologije pokušavaju da objasne zašto ljudi imaju tendenciju da poveruju u naizgled neverovatne verzije događaja i velike zavere. Jedna od teorija ističe da su ljudi kroz evoluciju razvili određenu dozu predostrožnosti prema potencijalnim opasnostima, što objašnjava zašto se u velikom broju teorija zavere identifikuje određena grupa „zaverenika“ kao opasna.

Drugo potencijalno objašnjenje je u ljudskoj sposobnosti da pronalazi obrasce i šablone, kojima se kasnije pridodaje značenje. Takođe, potreba da se pronađe značenje, pravilnost i red u svetu koji se često čini haotičnim, prirodna je ljudska tendencija, zbog koje su teorije zavere toliko efikasne.

Jutjub nije odgovoran za pojavu teoriju zavera, ali ova mreža jeste doprinela popularizaciji nekih teorija. Nikada u ljudskoj civilizaciji informacije nisu putovale brže nego danas, a s tim dolazi i opasnost od uvećavanja nekih iracionalnih ljudskih tendencija, kao što je verovanje u teorije zavere. Stoga, ova platforma ima odgovornost prema korisnicima da makar aktivno ne doprinosi njihovom širenju, ukoliko već ne može da ih potpuno zaustavi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *