Beograd u haosu jer gradska vlast štedi na investicijama
Vreme čitanja: 3 minuta

Foto: Talas / Talasna dužina 

Gost najnovije 13. epizode emisije Talasna dužina bio je Peđa Mitrović, ekonomista, član Stranke slobode i pravde i zamenik šefa odbroničke grupe „Savez za Srbiju“ u Skupštini grada Beograda. Autor emisije i glavni urednik Talasa Miloš Nikolić razgovarao je sa Mitrovićem o rekonstrukcijama u Beogradu, poplavama, gradskom prevozu, njegovim ličnim političkim i akademskim uzorima, kao i perspektivi rasta srpske privrede.

 

Ko je odgovoran za poplave u Beogradu?

„Automobili koji kao kocke stiropora plutaju po ulicama, zaista je izgledao strašno grad… Kako smo došli u situaciju da ne možemo da se izborimo sa jednim malo jačim pljuskom?“, osvrnuo se Mitrović na nedavno stanje u prestonici nakon obilnih pljuskova.

Kako kaže, odgovornost za to leži u činjenici da aktuelna gradska vlast štedi na investicijama, na šta je odbornička grupa kojoj pripada upozoravala:

„Dok smo učestvovali u radu sednica, upozoravali smo – nemojte da štedite na investicijama zato što je to najlakši i najgori način da štedite“, kazao je Mitrović i pojasnio da je najlakši način zbog toga što se posledice ne vide odmah, a najgori kada posledice dođu na naplatu, „uz rizik da nastanu neke veće nepogode ili katastrofe“.

Mitrović je dalje naveo da su posledice štednje na investicijama bile vidljive i protekle zime „kada je pao sneg i kada su građani gurali rukama autobuse po zaleđenim ulicama. Autobuse koji su stari, dotrajali, ne mogu da voze putnike više“, istakao je on uz osvrt na činjenicu da ulice tada nisu bile dobro očišćene.

O kolikoj štednji se radi? Po rečima gosta Talasne dužine, kapitalni rashodi smanjeni su sa 37% budžeta, koliko su iznosile pre dolaska na vlast Srpske napredne stranke u Beogradu, na svega 10 do 12 odsto, što je ocenio kao dugoročno neodrživo.

 

Štednja na investicijama vidljiva i u gradskom saobraćaju

„Gradska vlast je kasno shvatila da to kako je vodila investicionu politiku, koja se odrazila i na gradski saobraćaj, više nije održivo“, istakao je Peđa Mitrović i dodao da je u poslednjih nekoliko godina došlo do opredeljenja Grada da veliki deo javnog prevoza prebaci na privatne prevoznike. Kako kaže, javno-privatna partnerstva su trend u svetu i uglavnom je očekivanje da će sklapanje ugovora sa privatnim provajderima, koji zatim pružaju javne usluge, dovesti do veće efikasnosti, nižih troškova i rassta konkurencije.

Međutim, ono što se desilo u Beogradu jeste porast troškova: „Prebacivanje otperećenja na privatne prevoznike dovelo je do toga da su troškovi Grada skočili sa 15 milijardi dinara 2013. na 25 milijardi prošle godine“, ističe Mitrović, što je rast rashoda od 66% i, po njegovoj oceni, „neverovatno i neodrživo“.

Razlog tog porasta, objašnjava, jeste što je cena pređenog kilometra kod privatnog prevoznika skuplja nego u slučaju Gradskog saobraćajnog preduzeća (GSP), dok je paralelno sam GSP zapostavljan.

„Pre poslednje nabavke, broj autobusa je smanjen za preko 200 od dolaska na vlast Srpske napredne strane – uz to, vi ste stare rashodovane autobuse vraćali ponovo u sistem – i trolejbuse, i autobuse, rashodovane jer su dotrajali, nisu više za upotrebu“, dodaje Mitrović uz komentar da se smanjenje voznog parka i opadanje kvaliteta „obilo vlastima o glavu“, što i građani osećaju dok čekaju prevoz.

 

Šta treba da se radi – javne investicije i izgradnja sistema

Nakon dijagnoze problema u glavnom gradu, Mitrović se osvrnuo na potencijalna rešenja kada je reč o dugoročnom privrednom rastu:

„Mislim da je za Srbiju apsolutno neophodno da nekoliko stvari dovede u red. Ne treba biti mnogo pametan, niko ne izmišlja toplu vodu, to su stvari koje su druge zemlje primenile“, kazao je Mitrović i naglasio da su javne investicije izuzetno bitne.

Kako kaže, izveštaji Fiskalnog saveta pokazuju da je razvijenost javne infrastrukture u Srbiji lošija za oko 30% nego u zemljama Centralne i Istočne Evrope sa kojima se upoređujemo, što znači da se treba posvetiti izgradnji i održavanju oblasti poput puteva, železnica, toplovoda i vodovoda , ali i zaštite životne sredine.

Kao drugu stavku gost Talasne dužine naveo je uređivanje sistema jer “ne postoji zemlja koja se razvila bez uređenog sistema“.

„Prema izveštaju Fiskalnog saveta, naši preduzetnici ne investiraju ili izlaze sa tržišta u Srbiji jer se sistem urušava“, ocenio je Mitrović i naveo lošu javnu administraciju, visok nivo korupcije i nizak stepen vladavine prava kao ključne pokazatelje ovog problema.

 

Pogledajte celu epizodu Talasne dužine sa Peđom Mitrovićem:

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *