Šta su e-sportovi i zašto su toliko popularni?
Marta Vasić

Autorka

Vreme čitanja: 4 minuta

Foto: iStock

Postoje ljudi koji pokušavaju da dokažu kako to nije sport zato što ne uključuje fizičku aktivnost, ali milioni ljudi, uglavnom mladih, širom sveta ne misle tako. Gejming, odnosno igranje video igrica, više nije hobi samo za malu grupu mladih momaka. Ovo je ogromna industrija koja će uskoro postati relevantnija od svakog tradicionalnog sporta koji uključuje trošenje kalorija.

O tome kakav potencijal se nalazi u takmičarskom gejmingu, govori i to što će gledaoci u Srbiji uskoro dobiti kanal koji će biti isključivo posvećen e-sportu. Sport Klub Esports kanal prenosiće najveća takmičenja u svetu, lokalne sadržaje  i emisije posvećene e-sportovima. Ovaj kanal zajednički su osnovali Fortuna Esport i United media.


E-sport u Srbiji već godinama doživljava ekspanziju, a porast gledalaca, turnira i nagradnog fonda se događa bez prevelike pompe javnosti.

 

Rast e-sportova – posledica porasta gejming industrije

Ono što često zaprepasti ljude je podatak da je prošle godine gejming industrija po zaradi uveliko nadmašila filmsku i muzičku industriju. Holivud možda ima crvene tepihe i dodelu Oskara, ali se novac nalazi na potpuno drugom mestu. Prošla godina ni po čemu nije izuzetak, s obzirom na to da se od 2007. godine profit i veličina gejming industrije povećavaju.

Avengers: Infinity War, jedan od filmova koji je imao najbolju zaradu prvog vikenda kada je pušten u bioskope, zaradio je tada preko 250 miliona dolara. S druge strane, kada je igrica Grand Theft Auto V izašla 2013. godine, za samo 24 sata uspela je da zaradi preko 800 miliona dolara.

Prema procenama organizacije GlobalData do 2025. godine gejming industrija bi mogla vredi čak 300 milijardi dolara. Sve popularnije su igrice na mobilnom telefonu, a tehnologije poput 5G internet mreže ili virtuelne realnosti zasigurno će doprineti daljem razvoju ove industrije.

Razvoj gejminga stvorio je i plodno tlo za razvoj kompetitivnog igranja najpopularnijih video igrica, kao što su Dota 2, Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO), Fortnite i League of Legends. Pored toga što ljudi vole da igraju igrice, sve više su zainteresovani i da gledaju druge kako to rade, naročito na profesionalnom nivou.

Ova takmičenja imaju ogromne nagrade, što daje motiv igračima da im se u potpunosti posvete i da postanu profesionalni igrači. Samo jedan Dota 2  turnir je prošle godine imao nagradni fond od 25 miliona dolara, što govori dosta o tome koliko se novca trenutno nalazi u e-sportovima.

E-sportovi su uspeli da privuku i ogromnu publiku, koja može da parira publici tradicionalnih sportova. Prošle godine bilo je oko 215 miliona povremenih gledalaca i oko 165 miliona vernih fanova e-sportova, a ovaj broj bi trebalo da poraste za 14% do 2021. godine.  Finale takmičenja u igrici Starcraft u Južnoj Koreji 2005. godine uspelo je da okupi ogromnu publiku od oko 120 hiljada ljudi u dvorani, što je više posetilaca nego na prošlogodišnjem Super Bowl-u.

Ono što je začajno uticalo i na popularnost e-sportova jeste to što su oni u velikoj meri preuzeli strukturu  liga od tradicionalnih takmičenja, kao što je Liga šampiona u fudbalu i slično. Takođe, razvoj onlajn platformi za gledanje mečeva omogućili su ogroman rast u gledanosti.

Twitch, onlajn platforma za striming video igrica, mesečno ima preko 100 miliona korisnika, a u vrhuncu posete ima oko 1.7 miliona korisnika koji gledaju određeni meč. Iako nije toliko poznata kao Jutjub, ova platforma ima ogroman potencijal za rast, što je prepoznala kompanija Amazon koja je kupila Twitch 2014. godine.

 

 

E-sportovi u Srbiji – polako, ali sigurno napred

Popularnost e-sportova očekivano nije zaobišla Srbiju. Ljubitelji video igara u Srbiji udružili su se i stvorili srpski E-sports savez. Na svom sajtu navode da pružaju podršku organizatorima i igračima u „regulatornim pitanjima na raznim događajima“, dok se bave i stvaranjem pravila za igrače i organizatore takmičenja u e-sportovima.

Delegacija Saveza je nedavno boravila je u kineskom gradu Haikou gde se održavalo finale takmičenja World Electronic Sports Games (WESG), a tamo su razgovarali o proširenju saradnje i ekspanziji tog takmičenja na region Zapadnog Balkana. Džejson Fung, direktor kineske kompanije Alisport, tom prilikom je izjavio da su izabrali da fokus stave na Srbiju, zato što je „e-sport prepoznat od strane države“.

 

Погледајте ову објаву у апликацији Instagram

 

Brat (neuspešno) pokušava da gankuje sliku. 🤣 #mojaliga #ebl

Објава коју дели Fortuna Esports (@fortunaesports) дана

Interesantno je i to da je sportska inspekcija Ministarstva omladine i sporta Srbije u februaru utvrdila da e-sportovi kao grana sporta ispunjava uslove za obavljanje sportskih aktivnosti i sportskih delatnosti.

Tokom godina razni srpski igrači i timovi ostvarili su uspehe u nekoliko e-sportova. Srpska reprezentacija ove godine je učestvovala na svetskom takmičenju u igrici CS:GO u Kini, gde je nagradni fond iznosio 5.2 miliona dolara. CSGO reprezentacija Srbije je tada osvojila prvo mesto u grupi, a ukupno smo imali predstavnike u čak 4 discipline na WESG-u.

Regionalna povezanost je takođe značajna za razvoj e-sportova u Srbiji, o čemu svedoči i postojanje Esports Balkan Lige(EBL).  EBL je deo zvaničnih nacionalnih i regionalnih liga širom Evrope koje šalju svoje šampione u EU Masters, evropski turnir u organizaciji Riot Games. Nagradni fond ove lige je čak 20.000 evra i dva mesta na EU Masters turniru.

 

Погледајте ову објаву у апликацији Instagram

 

Prvi EU Masters tim će biti odlučen danas! Vidimo se u 16h kada @czvesports i @wildmultigaming izađu na Rift! P. S. Takođe delimo skinove tokom strima 💪 #SKINWIN #mojaliga #FortunaEsports #eblplejof #eblfinale #EsportsBalkanLeague

Објава коју дели Fortuna Esports (@fortunaesports) дана

 

E-sportovi su sportovi kao i svi drugi

Iako je možda neobično za sve one koji su odrasli uz basket ili fudbal, LOL i Dota 2 su igre koje danas koristi veliki broj mladih za druženje, ali sve više i za kompetitivno nadmetanje. Kao što će i gejming nastaviti da raste, popularnost e-sportova će gotovo izvesno rasti, a uz to će se menjati i naša percepcija o tome kako sportista izgleda.

Logika, strateško planiranje, timski rad  i refleksi sve su stvari koje podrazumevaju igranje bilo koje video igrice. E-sportovi su mesto za okršaje onih koji su te veštine dobro savladali, i samo je pitanje vremena kada ćemo takmičenje u nekoj od ovih disciplina videti i na Olimpijskim igrama.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *