Najveći problemi taksi prevoza u Beogradu
Vreme čitanja: 3 minuta

Foto: Talas/Talasna dužina

Gost najnovije 10. epizode emisije Talasna dužina bio je Aleksandar Vučić, predsednik udruženja Car:Go. Voditelj i glavni urednik Talasa Miloš Nikolić razgovarao je sa Vučićem o funkcionisanju prevoza u Beogradu, Zakonu u prevozu putnika, kao i o položaju aktera na tržištu prevoza.

 

Vučić: Jedini koji po novom Zakonu mogu da prevoze građane u Beogradu su taksisti

Udruženje građana Car:Go krajem maja ove godine podnelo je inicijativu Ustavnom sudu za ocenu ustavnosti Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju koji je stupio na snagu u novembru prošle godine.

Govoreći o ovom zakonu, Vučić je u Talasnoj dužini ocenio da je on neustavan i diskriminatoran budući da daje prednost određenim akterima na tržištu.

„Glavna stvar jeste da se određuje maksimalan broj aktera na jednom tržištu. Dakle, fiksira se broj ponuđača usluge na jednom tržištu, i sa druge strane alternativi koja je do tada bila u obliku limo servisa se onemogućava i bitno ograničava dalji rad na tržištu“, istakao je Vučić i dodao da je to sprovedeno uvođenjem velikim brojem ograničavajućih faktora koji svaki limo operater treba da zadovolji.

Neka od tih ograničenja, objasnio je, nalažu da vožnja mora da traje najmanje 3 sata, da je ograničena cenovnom kategorijom automobila, kao i da nije moguće zakazati vožnju telefonom ili na internetu, već je neophodno lično otići kod operatera.

„I danas je nemoguće raditi pod tim uslovima u Beogradu, jedini koji po tom Zakonu mogu da prevoze građane u Beogradu su taksisti“, istakao je naš sagovornik u emisiji.

 

„Taksisti u Beogradu duguju 247 miliona evra poreza“

Kada je reč o položaju taksista u Beogradu, Aleksandar Vučić smatra da su određena taksi udruženja svoje privilegije stekla „ucenjivanjem i pritiskanjem institucija“, „pretnjama nasiljem, zaustavljanjem grada, blokiranjem gradskih saobraćajnica“.

„Prema zvaničnim informacijama, taksisti duguju 247 miliona evra poreza. Ono što je novina danas jeste da su sa Ministarstvom i čelnicima grada dogovorili 90 miliona evra subvencija za nove automobile“, naglasio je Vučić.

On je ocenio i da je posao taksista u Beogradu dodatno olakšan jer je „sve subvencionisano“ – „subvencionisani paušalni porezi i doprinosi i subvencionisana cena. Kad kažem subvencionisani, mislim da je prebačeno na teret na krajnjeg korisnika“, objasio je.

Na pitanje kako je nastao dug od 247 miliona evra, Vučić odgovara da je deo tog duga nastao 1990ih tokom inflacije kada je većina taksista odbijala da plati godišnji porez i doprinose koji su, usled inflacije, iznosili 1 do 2 marke.

„A drugi delovi, definitivno neredovnim servisiranjem poreskih obaveza. Taksisti su u dogovoru sa Ministarstvom i gradom sav taj ekstra trošak prebacili na krajnjeg korisnika. Država subvencioniše taksiste sa najnižim paušalnim proezom i doprinosom koji iznosi 12.000 dinara u Beogradu mesečno. 95% transakcija se dešava u kešu, država nema uvid koliko je stvarno bilo prometa po računu jednog taksiste. S jedne strane, građani plaćaju tu subvenciju, a sa druge strane ograničavanjem tržišta i nameštanjem monoposlske tj. kartelske cene koja je više od tržišne, prebacuje se trošak njihovog nerada na krajnjeg korisnika“, izjavio je Vučić i dodao da su taksisti učestvovali u donošenju zakona.

 

Ograničenje broja taksija u Beogradu

Na nivou grada Beograda postoje regulacije koje ograničavaju broj vozila i određuju minimalnu cenu usluge prevoza. Kako stručnjaci znaju kolika ova ograničenja treba da budu?

„Došlo je do toga da Mašinski fakultet iz Novog Sada kaže da je Beogradu potrebno 5.000 vozila. Onda su to uneli u odluku grada gde odluka o taksi prevozu kaže da je 5.000 vozila dovoljno za Beograd. Ono što je poenta jeste da se taj broj nije menjao – 5.000 stoji kao odluka grada, broj taksista legalnih je nekim čudom porastao na 6.700 i toliko ih ima u Beogradu već duže vreme“, objašnjava Vučić.

Kako kaže, broj turista u Beogradu je samo u poslednjoj godini porastao sa 300.000 na preko milion, ali to nije uticalo na povećanje broja taksi prevoznika.

„Tržište nije isto za sve, postoje povlašćeni akteri i to je ono što smo predali (Ustavnom) sudu.
Kartel su organizovala određena taksi udruženja udružujući se sa gradom i vršeći pritisak na Ministarstvo“, zaključuje Vučić i naglašava da je fiksirana cena usluge koja odgovara i gradu i taksistima.

 

Pogledajte celu epizodu Talasne dužine sa Aleksandrom Vučićem:

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *