Jutjuberi u Srbiji i svetu – šta tačno rade i od čega žive?

Autorka

Vreme čitanja: 4 minuta

Foto: iStock

„KUPIO SAM JOŠ JEDAN MOTOR ! (ZAKUCAO GA U ZID)“ naslov je videa jednog od poznatijih srpskih jutjubera. Janko trenutno ima preko 600 hiljada pratilaca na ovoj mreži, a on nije ni izbliza jedina zvezda srpskog Jutjuba.

Mlađe generacije su uglavnom prestale da koriste Jutjub za slušanje muzike (postoje posebne aplikacije za to), a ovo je sada prvenstveno mesto za ljude koji stvaraju video sadržaj. Jutjub su pokorili jutjuberi, iako je kanal poznatog pevača Džastina Bibera i dalje popularan.

Nerazumevanje fenomena jutjubera je samo još jedan pokazatelj generacijskog jaza koji je uvećan brzinom tehnoloških promena, a ovo očekivano izaziva zgražavanje nad „zabavama mladih“. Uplašeni roditelji zaziru od ovog dela Jutjuba, ali je zbog njenog ogromnog uticaja bitno razumeti kako ova mreža zapravo izgleda, kao i ko su najuticajniji ljudi na njoj.

 

Muđa, Janko, Baka Prase – idoli tinejdžera

Kada se razgovara o srpskim jutjuberima, nemoguće je zaobići kanal Baka Prase (Bogdan Ilić), koga na ovoj mreži prati više od milion ljudi. Njegov kanal je mešavina snimaka na kojima igra video igrice, ocenjuje popularne balkanske hitove, a takođe aktivno komentariše srpsku Jutjub scenu i sve „drame“ koje se događaju na njoj.

Nedavno je zbog njegovog dolaska u novosadski tržni centar deset hiljada tinejdžera skandiralo i dozivalo Baku, a došlo je do tuče i nekoliko dece palo je u nesvest, što dovoljno govori o broju mladih fanova koju on ima. Na njegovim snimcima se često pojavljuje i njegov otac, koji je sveštenik Srpske pravoslavne crkve.

 

Погледајте ову објаву у апликацији Instagram

 

Smeje se a usro se od stezanja

Објава коју дели Bogdan Ilic (@bakaprase) дана

Poznati jutjuber je takođe i Muđa (Stefan Vuksanović), gejmer iz manjeg mesta kod Kostolca. On ima 1,4 miliona pratilaca na Jutjubu, što mu je omogućilo da potpuno živi od prihoda koje dobija od Jutjuba.

Jana Dačović, srpska jutjuberka sa preko 600.000 pratilaca, poznata je po lifestyle vlogovima i tutorijalima za šminkanje. Marija Žeželj, jutjuberka iz Novog Sada, takođe se primarno bavi lifestyle  vlogovima i šminkom, a nedavno se preselila u Njujork i odatle snima. Pored toga, snimila je i dve pesme koje su postal viralne.

 

Погледајте ову објаву у апликацији Instagram

 

?

Објава коју дели Jana Dačović (@janadacovic) дана

Ovo su samo neki od poznatih jutjubera u Srbiji, a ono što im je zajedničko jeste da su većinom jako mladi, što im omogućava da se lako poistovete i približe mlađoj publici.

 

Svetski jutjuberi – borba između Šveđanina i indijske produkcije

Jutjuberi su na Zapadu već uobičajena stvar, a postoje i posebne zajednice jutjubera na osnovu sličnosti sadržaja.

Svakako najpoznatiji jutjuber je Šveđanin Felix Arvid Ulf Kjellberg, ili skraćeno PewDiePie, koga prati preko 90 miliona ljudi. Kao i Muđa, PewDiePie je prvenstveno gejmer, ali snima i komentare na najrazličitija dešavanja. Nekoliko puta su ga optuživali za promociju ektremne desnice, što on negira.

Razvoj internet povezanosti u Indiji, drugoj zemlji na svetu po broju stanovnika, znači i da će Jutjub imati sve više gledalaca, ali i jutjubera iz ove zemlje. Upravo je prevlast na Jutjubu bila razlog za mini rat koji je izbio između PewDiePie-a i kanala T-series, indijske muzičke kompanije. PewDiePie je pokrenuo akciju kako ne bi izgubio titulu najpopularnijeg Jutjub kanala, ali ga je posle nekoliko meseci  T-series ipak pretekao.

Veoma poznat jutjuber je i Šejn Doson, koji je postao poznat po istraživanju teorija zavera, kao i zbog snimaka o drugim jutjuberima. Nedavno se našao na meti kritike zbog kontroverzne serije videa u kojima je ispitivao da li Džejk Pol, takođe poznat jutjuber, ima neki vid mentalnog oboljenja.

Ema Čemberlen je jako mlada jutjuberka, čiji se sadržaj ne može opisati u dve reči: moda, lifestyle vlogovi, saradnje sa drugim jutjuberima, ali i sadržaj u kojem govori zašto je prestala da ide u srednju školu. Ona je poznata po prepoznatljivom stilu editovanja snimaka, a nedavno je izbacila i svoju modnu liniju odeće.

Ono što je ipak bitno jeste da ni jedan jutjuber nije ostrvo. Svi oni su povezani u jednom zanimljivom ekosistemu i njihove publike se često prepliću. Jutjub je mesto za različite zajednice jutjubera koji imaju sličan sadržaj, pa tako postoji „beauty community“ koju čine svi poznati jutjuberi sa fokusom na kozmetiku i šminku. Sve popularnija je i „study community“, gde mladi i akademski uspešni jutjuberi dele svoje savete o učenju i uspeh na fakultetu. Tu su takođe i grupe jutjubera koji su prvenstveno fokusirani na gejming, a postoje i jutjuberi koji su posvećeni čitanju knjiga i njihovim recenzijama.

 

 

Jutjub je moderna televizija i jedina društvena mreža koja zapravo poboljšava raspoloženje

Razlog zašto je pojava jutjubera toiko facinantna je upravo zbog toga što omogućava ljudima da u moru sadržaja pronađu ono što ih zanima, a da pritom otkriju i zajednicu drugih ljude koji dele slična interesovanja. Ovo objašnjava i zašto je prema rezultatima više istraživanja Jutjub jedina društvena mreža koja zapravo poboljšava raspoloženje korisnika.

Ipak, Jutjub je samo jedna od nekolicine tehnoloških kompanija koje su se našle na udaru kritika u poslednje vreme. Kritike na račun ove mreže kreću se od lošeg odnosa prema jutjuberima, kojima često demonetizuje sadržaj (ukine prihod od reklama oglašivača) zbog toga što njihov sadržaj nije „porodični“, pa sve do lošeg algoritma za preporučivanje sadržaja koji pomaže u radikalizaciji ekstremnih desničara.

Nedavno je nastala i rasprava oko demonetizacije kanala Stivena Kraudera, američkog komičara koji je konzervativac, zbog neprikladnih šala na račun LGBT populacije, što je pokrenulo dalja pitanja o slobodi govora i dozvoljenom sadržaju na ovoj mreži.

Ono što se često ignoriše kada se razgovara o jutjuberima jesu veliki psihološi pritisci koje ovaj posao stvara. Iako veliki deo ljudi posmatra pravljenje sadržaja za Jutjub kao zabavu i hobi, za veliki broj jutjubera ovo je posao, i to posao u kom ste stalno izloženi sudu javnosti. Sve veći broj jutjubera otvoreno govori o stresu sa kojim se suočavaju, a ovo je naročito potresno ako se uzme u obzir da su većina njih jako mladi.

Umesto televizije, današnji uzori su jutjuberi i to ne treba nikoga da plaši. Jutjub je velika zajednica, a ukoliko se reše neki od problema koje ova mreža trenutno ima, ona može da postane mesto gde mladi mogu da pronađu odličan sadržaj koji prave ljudi njihovih godina, sa kojima mogu da se poistovete, što se ne može reći za program javnog servisa za mlade.