Kome smetaju e-trotineti? Budućnost gradskog prevoza
Marta Vasić

Autorka

Vreme čitanja: 5 minuta

Foto: iStock

Iako nisu toliko česti u srpskoj prestonici, sigurno ste ih videli. Ne proizvode gotovo nikakvu buku, kreću se po pešačkim zonama, ne vole ih stariji sugrađani, dok ih najčešće koriste mladi. U pitanju su električni trotineti, za koje neki tvrde da predstavljaju budućnost prevoza u velikim gradovima.

E-trotineti su pokorili ulice širom Evrope, a revolucija je započeta u Sjedinjenim Američkim Državama pre skoro dve godine. U Srbiji morate da kupite e-trotinet da biste ga koristili, ali u brojnim zemljama postoje aplikacije, koje liče na Uber, pomoću kojih možete deliti trotinet sa drugim ljudima, zbog čega je moguće ostaviti ove trotinete bilo gde po gradu.

Pojava e-trotineta predstavlja zanimljiv tehnološki odgovor na probleme urbanizacije, lošeg gradskog prevoza i zagađenog vazduha, ali su za kratko vreme koliko se aktivno koriste uspeli i da stvore veliku grupu kritičara, najčešće pešaka.

 

Krivokapić: Sa aspekta mobilnosti u gradu ovo je jako pametno

„E-trotinete, po mojoj proceni, u Beogradu koristi nekoliko stotina ljudi, u nekoliko delova grada“, kaže za Talas Đorđe Krivokapić, jedan od inicijatora događaja „E-Trotinet – Druženje i grupna vožnja!“ u KC Gradu.

On ističe da je motivacija iza ovog događaja druženje i rešavanje zajedničkih problema, kao i stvaranje zajednice koja ima zajedničke interese, probleme i dileme. Krivokapić smatra da postoje naznake da će se i u Beogradu uskoro pojaviti servisi koji će omogućiti iznajmljivanje e-trotineta.

„Sa aspekta mobilnosti u gradu ovo je jako pametno. Ne zagađuje, ne pravi gužvu, omogućava laku transportaciju bilo gde. Kao i za bicikliste, bitno je obezbediti što bolje uslove. Tokom sezone vožnje da na primer dobijemo neke trake koje su samo za trotinete, deo ulice da se odvoji za to, što bi takođe rasteretilo i drumski saobraćaj“, dodaje Krivokapić.

Umesto reakcija, Krivokapić kaže da korisnici e-trotineta najčešće dobijaju slična pitanja. „Koliko može da pređe, može li uzbrdo da ide, koliko traje baterija, koliko kila može da ponese, kolko košta popravka su neka od pitanja“ izjavio je on.

 

E-trotineti: potencijalno neprofitabilne kompanije?

Iako su postojali i pre, e-trotineti su pre dve godine počeli da se šire svuda po Sjedinjenim Američkim Državama zahvaljujući kompanijama kao što su Bird i Lime. Bird je za samo godinu dana uspeo da proširi uslugu iznajmljivanja e-trotineta u preko 100 američkih gradova, a postali su i startap koji je najbrže dostigao vrednost od 2 milijarde. Drugi startapi koji iznajmljuju e-trotinete, Lime i Spin, takođe su uspeli da prikupe ogromnu količinu investicija.

Vožnja ovih trotineta je laka i zabavna, a postaje još privlačnija kada ne morate da uložite novac u kupovinu ovog vozila, već možete da ih za nekoliko dolara provozate neko vreme i samo ostavite da čekaju sledećeg vozača, što objašnjava popularnost ovih kompanija.


Uber, kompanija koja je razorila tradicionalnu taksi uslugu, takođe je odlučila da u svoju ponudu uvrsti iznajmljivanje e-trotineta, a u aprilu je Uber započeo sa ovom uslugom u Madridu.

Međutim, u poslednje vreme sve više se postavlja pitanje profitabilnosti ovih kompanija. Prosečan opstanak i život jednog skutera koji se deli na ovaj način je manji od mesec dana (nakon toga se najčešće pokvare), a za to vreme gotovo je nemoguće za kompanije da povrate novac koji je uložen u kupovinu trotineta. Međutim, čak i ako im je biznis model potencijalno neodrživ, investitori i dalje ulažu velike količine novca u ove kompanije, što znači da će se deljenje e-trotineta sigurno širiti po svetu.

 

Rešenje za lakše kretanje po gradu

Ako ste puki posmatrač, korišćenje e-trotineta može delovati kao najnovija trendi stvar koja će brzo ispasti iz mode, ali sasvim je izvesno da potencijal kretanja po gradu leži upravo u njima.

Postoje određene distance i putanje koje su previše kratke za vožnju automobilom, dok u isto vreme nisu u skladu sa postojećim linijama gradskog prevoza. Ovo je naročito problem u gradovima koji nisu prijateljski raspoloženi prema biciklistima, kao što je to slučaj u Beogradu. U tim situacijama e-trotinet je najbolja opcija.

Oni služe kao zamena za sve slučajeve u kojima biste umesto šetnje iskoristili automobil, iako razdaljina nije toliko velika. Takođe, prema istraživanjima u Americi se skoro 40% vožnji e-trotineta završi na autobuskoj stanici, što pokazuje da ih često ljudi koriste u slučaju kada je autobusko  stajalište previše daleko od kuće ili njihove krajnje destinacije.

Sve veća upotreba e-trotineta suštinski znači da postoji manje automobila na ulicama, što je odlično za smanjenje zagađenja, kao i za smanjenje gužvi na putevima. U velikim gradovima je i parking automobila često veliki problem, dok su e-trotineti su u tom pogledu mnogo praktičniji.

E-trotineti su naročito popularni u gradovima gde je gradski prevoz neefikasan, a ekstremni primer toga je Tel Aviv, glavni grad Izraela, gde tokom većeg dela vikenda nema prevoza pa su e-trotineti najbolja opcija.

 

Погледајте ову објаву у апликацији Instagram

 

helmet or flags 🇮🇱

Објава коју дели Scooters and Bikes in Tel Aviv (@scooters.bikes.telaviv) дана

 

 

Погледајте ову објаву у апликацији Instagram

 

Back from school

Објава коју дели Scooters and Bikes in Tel Aviv (@scooters.bikes.telaviv) дана

 

Погледајте ову објаву у апликацији Instagram

 

This is Tel Aviv

Објава коју дели Scooters and Bikes in Tel Aviv (@scooters.bikes.telaviv) дана

 

Neoprezna vožnja i povrede pešaka

Ono što mora da se pomene kada se pominju e-trotineti jesu povrede i sudari sa pešacima. Veliki broj ljudi koji koriste e-trotinete ih vozi po trotoaru i pešačkim zonama, što zna da stvara problem u situacijama kada postoji veliki broj pešaka.

Takođe, nekada je problem i prevelika brzina kojom se e-trotineti voze, kao i to što vozači često ne nose kacige koje ih štite od potencijalnog pada. Kako navodi časopis Washintgon Post, sedam američkih gradova u kojima su e-trotineti najpopularniji suočili su se i sa povećanim brojem odlazaka kod lekara upravo zbog povreda tokom vožnje.

Nekoliko gradova u Americi preduzelo je mere ograničavanja brzine ovih vozila, kao i prostora na kojem mogu da se koriste, ali su kompanije i preduzele inicijativu da ograniče njihovu brzinu.


Elektični trotineti u Srbiji i dalje nisu regulisanu Zakonom o bezbednosti saobraćaja na putu, a ukoliko bi bili označeni kao „mopedi“ onda ne bi mogli da se kreću po istim delovima ulice kao i pešaci. Osim toga, vozači bi morali da nose kacigu i ostalu opremu.

Uz edukaciju vozača, prilagođavanje puteva i ulica, kao i dolazak kompanija koje bi ih iznajmljivale, električni trotineti imaju svetlu budućnost u gradu kao što je Beograd, u kojem je centar grada noćna mora za vozače automobila, a i za sve one koji jednostavno mrze da šetaju.

Na pojavu e-trotineta će svakako gunđati oni koji ih vide samo kao „mladalački hir“, ali su oni ozbiljan način da se mikro mobilnost u gradovima poveća i zagađenje smanji. Ovo je zasigurno dobra vest za sve Beograđane kojima je prevoz najveća glavobolja.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *