Foto: ian
Finalna utakmica Lige šampiona između Liverpula i Totenhema uspela je da izazove ogromno interesovanje i među onima koji ne prate aktivno fudbal. Kinzi Volanski, ruska manekenka, upala je na finale u kupaćem kostimu kako bi promovisala porno sajt svog dečka, poznatog jutjubera Vitalija Zdoroveckija, a ona je stigla čak do polovine terena pre nego što ju je obezbeđenje izbacilo.
Nekonvencionalni vidovi promocije, kroz korišćenje iznenađenja, seksa i dobro koordinisane akcije na društvenim mrežama, postaju sve popularniji, a Volanski zasigurno neće biti poslednja koja je pokušala ovako nešto.
Procenjena marketinška vrednost – 3,97 miliona dolara
Dobiti reklamu na bilo kom velikom sportskom događaju je fenomenalna stvar za marketing, a Volanski je to odlično iskoristila.
Prema procenama organizacije Apex MG Analytics, marketinška vrednost performansa Volanski je oko 3,97 miliona dolara, što je zaista impresivno ukoliko se u obzir uzme da ne postoji nikakav trošak ove reklame.
$3.97 million: Value, in equivalent advertising time as of 5:30pm ET, garnered by Vitaly Uncensored, an adult site featured on the clothing of streaking model Kinsey Wolanski, according to @ApexMGAnalytics. Wolansky is girlfriend of YouTuber Vitaly Zdorovetskiy, who owns the site pic.twitter.com/R3obTmdKYU
— Darren Rovell (@darrenrovell) June 1, 2019
Porno sajt koji je Volanski promovisala zove se Vitaly Uncensored, a njegov vlasnik je Vitali Zdorovecki.
On je poznati jutjuber ruskog porekla koji živi na Floridi. Zdorovecki ima preko 10 miliona pratilaca na Jutjubu, a njegov sadržaj se uglavnom bazira na komediji i praktičnim šalama (pranks), ali je nedavno ušao i u porno industriju. U videu iz 2012. godine koji ga je proslavio, maskirao se u zombija i tako plašio ljude po Majamiju, a pre toga se u Majamiju zaista i dogodio slučaj kanibalizma, što je doprinelo tome da video postane viralan.
Погледајте ову објаву у апликацији Instagram
That’s my FUCKING GIRLFRIEND ? @kinsey_sue #vitalyuncensored
Upadanje na fudbalaske mečeve nije strano ni Zdoroveckom, koji je 2014. godine upao na finale Svetskog prvenstva u fudbalu, a na sebi je imao natpis „Rođeni šaljivdžija“ (Natural born prankster). Njemu je od tada zabranjen ulaz na fudbalske utakmice, ali je on uspeo da uđe na ovogodišnje finale Lige šampiona tako što se maskirao.
Nakon upada na finale, Volanski je dobila gotovo milion pratilaca na Instagramu za manje od 12 sati, a spekuliše se i o ogromnim posetama porno sajtu koji je promovisan. Njoj je ubrzo hakovan Instragram nalog, a trenutno je zbog toga ugašen. Zdorovecki je na društvenim mrežama podelio video u kojem Volanski upada na fudbalski teren, uz komentar da je jako ponosan na nju i da jedva čeka da je oženi.
I can’t wait to Marry you ?? #Kinsey_Sue pic.twitter.com/goCLh6SImA
— Vitaly Zdorovetskiy (@Vitalyzdtv) June 1, 2019
Seks u reklamama – (ne)feministički potez?
S obzirom na oskudni kupaći kostim koji je Volanski nosila tokom upada na stadion, očito je namera bila da se kroz upotrebu njene lepote i dobrog izgleda privuče pažnja.
Upotreba ženskog tela i seksepila u reklamama je već decenijama nešto što je gotovo podrazumevano, naročito kada su u pitanju proizvodi namenjeni prvenstveno muškarcima, kao što je slučaj sa porno sajtovima.
Deo feminističke literature dugo je kritikovao ovo, ističući da se radi o upotrebi ženskog tela na način koji je ponižavajući i nedopustiv u društvu koje teži ka rodnoj jednakosti.
Žene su ovde često prikazane na stereotipan način, dok su modeli najčešće objektifikovani i predstavljaju ideal ženske lepote koji je nedostižan većini žena. Žensko telo je iskorišćeno samo kao mamac i predmet muške želje kako bi se povećala prodaja nekog proizvoda, čime se žene svode na rekvizit i objekat. Muškarcima se na ovaj način stvara asocijacija da kroz kupovinu proizvoda mogu da se približe ženskoj fantaziji koja je prikazana u reklami.
Kao odgovor na ove kritike, sve više kompanija počinje da izbegava ove ukalupljene prikaze žena, kroz ideju da su „sva ženska tela lepa“ i da ženska lepota nije usko ograničena na ono što je do tada prikazivano u reklamama. Najpoznatiju ovakvu kampanju pokrenula je kompanija Dove,a kampanja je koja postala planetarno prepoznatljiva.
Međutim, takođe je prisutna i feministička struja koja tvrdi da ne postoji ništa loše u seksualizaciji ženskih tela, čak i kada se to radi zbog komercijalnih interesa.
Treći talas feminizma naročito ističe da postoji element osnaživanja u upotrebi ženskog tela na ovaj način, koje je toliko dugo pre toga, kroz sputavanje ženske seksualnosti, bilo korišćeno protiv žena. Pogotovo kada žene ovo rade svojim izborom, uz određenu novčanu nadoknadu, ovo prestaje da bude odraz patrijarhalnih vrednosti i postaje trenutak ženske samostalnosti i kontrole nad svojim telom.
Zastupnici ovakvog stava ističu i da žene mogu imati razne odnose prema svom telu, te da je stoga moguće da je nekim ženama seksualnost jako značajna i da se ne boje to da pokažu, čak iako to uključuje objektifikaciju od strane muškaraca.
Volanski je u srpskim medijima „cica“
Iako spor o upotrebi ženskog tela i dalje nije razrešen u feminističkoj literaturi, način na koji su pojedini srpski mediji izveštavali o incidentu na finalu Lige šampiona zasigurno je sramotan.
U nekoliko naslova u srpskoj štampi ona je „gola cica“, „seksi plavuša“ „lepotica“ i „rakošna plavuša“. U posebnu kategoriju ulazi naslovi u listu Informer – „Njena guza je ukrala slavu fudbalerima“ i „Plavušu koja je prekinula finale LŠ diraju po guzi, dok kamera snima“. Čak i ako je Volanski zadovoljna svojim telom, ovakvo svođenje ženske osobe na delove njenog tela ne bi trebalo da se događa u medijima, a Volanski nije prva, a verovatno ni poslednja, koja je bila ovako okarakterisana u srpskim novinama.
Zanimljivo je i da se u više naslova pretpostavlja da je Volanski na neki način primorana na ovo od strane svog dečka, čime se potpuno ukida mogućnost njene autonomije i slobodne volje. „Poslao polugolu devojku na teren“ je deo naslova u listu Telegraf, a u drugim medijima se isto implicira da je ona na ovako nešto bila naterana.
Ovo dočarava širi problem u medijima, gde žene često nisu predmet vesti, a kada jesu, to je najčešće zbog asocijacije sa nekim muškarcem.
Upadi na utakmice – nekada aktivizam, sada komercijalno
Volanski nikako nije prva osoba koja je na nekoliko minuta prekinula neki veliki sportski meč. Jedina razlika je u tome što je ovo do sada najčešće bilo korišćeno u svrhe političkog i društvenog aktivizma.
Četiri članice kontroverzne grupe iz Rusije Pussy Riot prošlog septembra upale su na finale svetskog prvenstva u fudbalu kako bi privukle pažnju na stanje ljudskih prava u Rusiji. Veliki događaji su uvek dobra prilika gde se može lako doći do velike publike, što je naročito bitno u zemljama gde postoji jaka medijska cenzura, kao što je to slučaj u Rusiji.
Žene su takođe često koristile svoja naga tela kako bi skrenule medijsku pažnju na probleme žena, kao što je to nedavno bio slučaj u Francuskoj. Feministička grupa FEMEN je organizovala protest gde su žene u toplesu protestovale zbog toga što je u Francuskoj ove godine ubijeno 60 žena.
Ono što je Volanski uradila predstavlja novinu u motivima iz ovakvih upada, a videćemo da li će i drugi mali brendovi pokušati da do šire publike potencijalno dođu na ovaj način. Ukoliko se to desi, sportski događaji će sigurno postati predmet šireg interesovanja, čak i onima koje ne zanima lopta.