Foto: iStock
Istraživanje sprovedeno na teritoriji Srbije bez Kosova pokazuje da skoro polovina građana (49%) većinu dnevnih društvenih i političkih vesti dobija sa javnog servisa – televizije i radija.
Nakon javnog servisa, najčešći izvori su onlajn mediji (22%) i komercijalne televizije/radio (12%).
Izvor: Skrinšot istraživanja IRI
Opadajućim redosledom: javni servis, onlajn mediji, komercijalne televizije/radio, usmene interakcije, mejnstrim dnevne novine, bez odgovora
Istraživanje Međunarodnog republikanskog instituta (IRI) u saradnji sa Ipsos-om sprovedeno je u novembru 2018, na reprezentativnom uzorku od 1.027 građana starijih od 18 godina, a pored toga obuhvata i ispitanike u Bosni i Hercegovini, Makedoniji i na teritoriji Kosova.
40% građana nikada ne koristi društvene mreže kao izvor dnevnih vesti
Jedan od zanimljivih podataka je da čak 40% građana nikada ne koristi društvene mreže kao izvor dnevnih vesti, što je najveći procenat na Zapadnom Balkanu – u BiH je takav odgovor dalo 30% ispitanika, u Severnoj Makedoniji 21, a na teritoriji Kosova samo 9%.
S druge strane, 33% ispitanika u Srbiji koristi društvene mreže svakodnevno ili gotovo svakog dana.
Nepoverenje prema mejnstrim medijima najveće u Srbiji
Jedno od pitanja u istraživanju odnosilo se na glavne (major media) tj. najveće medije – televizijske, štampane i onlajn – i njihovu profesionalnost i objektivnost.
U poređenju sa ostalim ispitanicima na Zapadnom Balkanu, građani Srbije pokazali su najmanje poverenje u ovoj oblasti: njih 36% smatra da ovim medijima prioritet nisu činjenice i istinito izveštavanje, već propagiranje određenih interesa. Ovaj odgovor dalo je 32% ispitanika u Severnoj Makedoniji, 20% u BiH i samo 10% na Kosovu.
Najviše građana veruje RTS-u od pojedinačnih medija
Kada je reč o poverenju pojedinačnim medijima u Srbiji, najviše građana odgovorilo je da veruje kanalu RTS1 (36%).
Nakon toga su Prva TV sa 16%, TV Pink 15 i N1 sa 13%. Ipak, najviše ispitanika (84%) odgovorilo je „ostalo / kombinovano“.
Izvor: Skrinšot istraživanja, IRI
(“Kojem mediju najviše verujete?”)
Polovina ispitanika se o udarnim vestima informiše pomoću prijatelja i kolega
Na pitanje kako se informišu o „udarnim vestima“, 50% ispitanika odgovorilo je da se oslanjaju na prijatelje i kolege – razgovaraju sa njima i čitaju članke koje im pošalju.
18% građana čita i prati mejnstrim medije kada se desi nešto važno, dok samo 12% pokušava da sagleda različite uglove i informiše se putem alternativnih izvora.
Od svih ispitanika, građani Srbije se najviše plaše rata
Pored medija i informisanja, jedno pitanje u IRI-jevom istraživanju ticalo se najveće pretnje po način života u zemlji i budućnost dece.
Od svih ispitanika, građani Srbije su u najvećem procentu (čak 49%) naveli rat i otvorene sukobe.
Ispitanici sa Kosova kao najveću pretnju navode migracije i demografske promene (njih 36%), dok su rat i sukobi najveće percipirane pretnje i za građane Bosne i Hercegovine i Severne Makedonije, ali u manjem procentu nego što je slučaj u Srbiji (32 i 29%).
Pročitajte i: Novo istraživanje IRI – Građani Srbije o EU, Rusiji, Kosovu
——————————————————————————————————————————
Ovaj tekst je nastao uz podršku fondacije Fridrih Nauman i odražava isključivo stavove autorke