Crni panter-najznačajniji film prošle godine?
Marta Vasić

Autorka

Vreme čitanja: 4 minuta

Foto: Greg Gjerdingen

Dodela Oskara je najglamurozniji filmski događaj godine koji uvek donosi posebno uzbuđenje, ali i kontroverze. Ove godine najviše nominacija, čak 10, odneli su filmovi Roma, reditelja Alfonsa Kuarona i Omiljeni, reditelja Jorgosa Lantimosa .


Ostali nominovani filmovi dolaze sa jakim političkim porukama. Potpredsednik je svojevrsna biografija Dika Čejnija, izrazito moćnog potpredsednika SAD za vreme Džordža Buša Mlađeg. Zelena knjiga, trenutni favorit za najbolji film, dotiče se tema rase i seksualne orijentacije tokom 60-ih godina na jugu SAD. Za obožavatelje lika i dela pevačice Lejdi Gage dobra vest je da je nominovana za glavnu žensku ulogu u filmu Zvezda je rođena. Veliki broj nominacija dobila je i Boemska rapsodija, biografija pevača Fredija Merkurija.

Mesto među nominovanima za najbolji film izborio je i Crni panter, najuspešniji superherojski film u kom je protagonista Afroamerikanac. Pored ogromnog upeha u bioskopima Crni panter postao je i predmet političke rasprave zbog čega ga neki nazivaju najvažnijim filmom u godini za nama.

Zašto nije bilo crnih superheroja do sada?

Za one koji su živeli izolovani poslednjih nekoliko meseci radnja Crnog pantera se odvija u Vakandi, zamišljenoj afričkoj zemlji koja je jako bogata zahvaljujući vibranijumu, izmišljenoj rudi koja se obliato koristi za tehnološki napredak. Uprkos svom bogatstvu Vakanda je zemlja koja svoje postojanje krije od ostatka sveta i postoji potpuno izlovano. Sukob u filmu se odvija između T’Čale koji se, nakon smrti svog oca, kralja Vakande, vraća kući gde je njegova pozicija kralja testirana.

Iako postoje brojni uspešni filmovi sa Afroamerikancima u glavnim ulogama, ni jedan superherojski film do sada nije uspeo da postigne sličan rezultat. Crni panter je ostvari zaradu od 1.3 milijarde dolara čime je postao treći najuspešniji film u istoriji SAD.

 

Uspeh u bioskopima dogodio se jer gledanje Crnog pantera nije predstavljeno samo kao dobra bioskopska zabava. S obzirom na poruku o značaju reprezentacije u filmovima to da li ste gledali Crnog pantera postalo je kulturno iskustvo i snažna politička poruka.

 

Loše je ako nikad u filmu ne vidite ljude slične vama         

Ako je postojala sumnja u to da li je važno da se prepoznate na bioskopskom platnu reakcije nakon Crnog pantera su to otklonile. Nakon prve projekcije pojavio se veliki broj snimaka emotivnih reakcija Afroamerikanaca nakon gledanja filma.

Film koji, pored protagoniste, ima glumačku ekipu gotovo potpuno sastavljenu od Afroamerikanaca će očekivano probuditi emocije grupe koja je inače manje predstavljena u najuspešnijim filmovima današnjice.

Naša percepcija o tome da li pripadamo u nekom društvu i kako gradimo svest o svojoj vrednosti delimično je oblikovana reprezentacijom u medijima. Ukoliko viđamo slične sebi samo kao sporedne junake ili kroz stereotipne reprezentacije to na određenom nivou svesti utiče na to kako definišemo sebe.

Crni panter, u čijem su centru snažni i uspešni crnci, dopinosi osećaju samopouzdanja, naročito kod dece i tinejdžera koji su naročito podložni uticaju filma i televizije.

Drugačija slika Afrike- bogata i tehnološki napredna

Pored Amerike, Crni Panter izazvao je specifične reakcije i u Africi. Vakanda, iako izmišljena, predstavljena je kao prosperitetna, tehnološki superiorna i uređena afrička zemlja.

Ovo dolazi kao kontrast uobičajenom narativu o Africi koji uključuje siromaštvo, nasilje i korupciju. Vakanda je značajna kao misaoni eksperiment o tome da je „drugačija“ Afrika moguća i da ne postoji ništa inherentno što taj kontinent sprečava da napreduje.

Pored slike uspešne afričke države, Crni Panter jedinstven je u pažnji koju pridaje afričkoj kulturi. Kostimi, šminka i frizura imaju duboke korene u tradicijama različitih plemena i naroda, pa je internet danima dekonstruisao specifične izglede likova. O količini uzbuđenosti govori i to što su se na velikom broju premijera ljudi pojavljivali obučeni u tradicionalnu nošnju.


Afriku su u Crnom panteru predstavljali i glumci koji većinski dolaze iz raznih afričkih zemalja. Glumica Sope Aluka je izjavila za Telegraf da su svi gumci radili na poboljšanju predstavljanja Afrike kroz ovaj film. „Obično ste u Holivodu samo iz Afrike. Često koriste nigerijskog glumca sa nigerijskim akcentom da igra Etiopljanina i obrnuto“ rekla je Aluka.


Kao pokazatelj lične posvećensti Lupita Njongo, jedna od junakinja filma iz Kenije, platila je projekciju filma za preko 1200 dece u Keniji.

 

Crni panter je samo početak

Ukoliko želimo reprezentaciju manjina na filmu ona mora da dolazi prirodno i neisforsirano. Takođe, njoj mora da se posveti pažnja i da se radi sa namerom, jer se bez toga stiče utisak da se samo ispunjava neformalna kvota za broj likova u filmu koji pripadaju nekoj manjinskoj grupi.

Crni Panter je doživeo uspeh upravo zbog iskrenosti napora da verno oslika iskustvo i kulturu Afrike i crnaca širom sveta. Nakon ogromnog uspeha studio Marvel je najavio  snimanje nastavka Crnog pantera.

Jedan film neće promeniti mnogo toga u svakodnevnom životu većine ljude, ali je uspeh ako se neko zbog lika Crnog pantera oseća osnaženo i samouverenije u sopstvenoj koži. Ovo nije mali uticaj nečega što je na kraju dana samo film o superherojima.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *