Foto: iStock
Jedna grupa taksi prevoznika je za 27.11 najavila protest ispred Vlade Srbije, zbog nezadovoljstva aplikacijama koje nude povoljan prevoz, a koje su među građanima sve popularnije.
Ovakva vrsta protesta, gde grupa taksista svojim vozilima blokira centralne gradske puteve, predstavlja već viđenu praksu vršenja pritiska na institucije, a preko leđa stanovnika Beograda.
Zašto su i kako taksisti povlašćeni?
Kao preduzetnici, taksisti u Beogradu imaju mnoge privilegije nedostupne većini preduzetnika u drugim oblastima. Serijom gradskih, ali i republičkih odluka, koje su donošene tokom prethodnih godina, taksi prevoznici zaštićeni su od konkurencije, a cena po kojoj voze veštački je podignuta iznad tržišne.
Kroz ograničavanje broja dozvola koje ne odgovara tražnji na tržištu, postojeći taksisti su zaštićeni od konkurencije, a ljudima koji žele da voze taksi i na taj način zarađuju, ovo je onemogućeno.
Uz ovu meru, Grad Beograd određuje cenu taksija po kojoj je obavezno voziti. Ova cena je viša od tržišne, tako da celokupan taksi prevoz čini znatno skupljim.
Istovremeno, udruženja koja bi bila spremna da voze za nižu cenu su u tome sputana, jer su cene niže od one koju postavlja Grad zakonski zabranjene.
Posledica je da taksisti ne moraju da toliko brinu o konkurenciji i popravljanju kvaliteta svojih usluga, dok građani plaćaju veću cenu za upitan kvalitet usluge.
Inovatori omogućuju jeftin i kvalitetan prevoz
Pojava aplikacija kojima je moguće naručiti vozača predstavlja prelivanje opšteg svetskog trenda u Srbiji. Na talasu uspeha kompanija kao što su Uber i Lyft, srpski preduzetnici su doneli ovu mogućnost u Srbiju.
Primer uspešne aplikacije ovog tipa je Car:Go, zbog koga taksisti i protestuju.
Slično drugim državama sveta, i u Srbiji su građani prepoznali koristi od ovakvih servisa.
Car:Go je pokazao da prevoz može da košta i upola manje nego taksi, da može da dođe podjednako brzo ili brže, a da je kvalitet usluge neretko veći od onoga što nude taksi prevoznici. O ovome svedoči i popularnost aplikacije, koja za sada ima preko 100.000 korisnika u Beogradu.
Ovakve aplikacije su prilika mnogima koji nemaju posao da zarade novac, i prilika mnogim ljudima koji imaju posao da zarade dodatni novac. Više stotina vozača Car:Go je dokaz u prilog ovoj tvrdnji.
Protest taksista – ništa novo
Kao i u slučaju prethodnih protesta, radi se o primeni fizičke sile da bi se izvršio pritisak na političare sklone da popuste pod pritiskom.
Primena sile takođe nije nešto što prvi put vidimo kod taksi udruženja. Pored već organizovanih blokada grada, prijavljivani su slučajevi napada pojedinih taksista na svoje konkurente.
Taksisti bi trebalo da odustanu od pretnji, a grad da radi u opštem interesu
Nasilje pojedinih udruženja i vozača predstavlja besnu reakciju privilegovanog sloja preduzetnika koji gubi svoje politički stečene privilegije.
Na jednoj strani nalazi se grupa ljudi koji žele da silom nateraju građane da plaćaju visoku cenu za osrednju uslugu.
Sa suprotne strane nalaze se ljudi koji su ušli u rizik da bi kroz inovaciju ponudili jeftiniju uslugu višeg kvaliteta i u tome uspeli.
Između se nalaze građani Beograda, ali i oni taksisti koji žele da rade svoj posao na poštenim i tržišnim principima, gde je cena onakva kako se dogovore taksista i korisnik.
Na građanima i poštenim taksistima je da osude najavljeni protest, na političarima da zaštite građane od nasilja.