Foto: iStock
Ovog vikenda, po uzoru na SAD, imamo priliku da kupujemo po sniženim cenama u okviru tzv. Crnog petka (Black Friday), neformalnog praznika koji postoji od sredine prošlog veka, ali je u Srbiji tek nedavno postao aktuelan.
O čemu je reč?
Nakon ćurke i pite, pravac u šoping
Black Friday ustanovljen je sredinom prošlog veka, sam termin postojao je i ranije, a prvi put se u mejnstrim medijima pojavljuje 1975, u članku Njujork Tajmsa.
Radi se o prvom petku nakon Dana zahvalnosti (Thanksgiving Day) koji se slavi četvrtog četvrtka u novembru. Posle tradicionalne ćurke i pite za dezert, ide se u susret predstojećim praznicima, uglavnom kupovinom poklona za porodicu i prijatelje, a kako bolje izvući ljude na ulice nego velikim sniženjima?
Vremenom je ovaj dan postao poznat kao početak sezone kupovine, a primer SAD-a sledile su i druge države širom sveta.
U Srbiji relativno novi, ali vrlo popularan trend
Kod nas se Crni petak obeležava relativno kratko.
Google trends pokazuje da je interesovanje naglo poraslo prošle 2017. godine, dok je pre 5 godina bilo zanemarljivo:
Ipak, sudeći po broju prodavnica koje nude popuste, jasno je da je običaj prilično brzo zaživeo.
Prosečna plata 420 evra – sniženja više nego dobrodošla
Jasno je da su sniženja više nego dobrodošla u zemlji u kojoj je prosečna plata 420 evra (avgust 2018).
To smo mogli da vidimo i tokom famoznog otvaranja Lidlovih prodavnica u Srbiji, kada je deo javnosti imao negativne komentare o masovnoj posećenosti i čekanju u redovima.
I tada, kao i sada, važno je podsetiti da je životni standard u Srbiji na prilično niskom nivou – poređenja radi, prosečna plata u susednoj Hrvatskoj je tokom leta bila preko 750 evra.
Ako je jedna od posledica vesternizacije to da celog vikenda možemo da kupujemo po sniženim cenama – nama zvuči odlično.
Pored Crnog petka, tu su i Subota malih preduzetnika, Sajber ponedeljak i Dobrotvorni utorak
Dan nakon Crnog petka, u SAD-u se obeležava Subota malih preduzetnika ili Small Business Saturday.
Reč je o poznatom narativu – kupujte lokalno, podržite komšije i prijatelje, preduzetnički duh i privatnu inicijativu.
Kako je kod nas „mala i srednja preduzeća“ sintagma koju slušamo u izbornim kampanjama, dok u praksi ne radimo mnogo na podsticanju njihovog osnivanja i razvoja, ne bi bilo loše da u perspektivi vidimo i ovaj „praznik“ u Srbiji.
Sajber ponedeljak (Cyber Monday) odvija se dva dana kasnije i podrazumeva sniženja za onlajn kupovine.
Konačno, najskorije je nastao i Dobrotvorni utorak (Giving Tuesday) kako bi se potrošači podstakli da pomognu drugima kroz donacije i volonterski rad.
Da bismo usvojili i ovaj običaj, naravno, neophodno je da povećamo životni standard kako bi uopšte bilo reči o tradiciji doniranja i volontiranja koja u Srbiji, iako postoji mnogo pohvalnih primera, ostaje na nivou svetlih izuzetaka.