Lana Avakumović

Zamenica glavnog urednika

Vreme čitanja: 3 minuta

Pre nekoliko dana doneta je odluka da Grad Niš bez ikakve naknade ustupi Republici Srbiji Aerodrom „Konstantin Veliki“ – to podrazumeva prenošenje imovine, osnivačkih prava, svih sertifikata i ugovora.

Gradska vlast kaže da je sve to u interesu Nišlija, dok se građani, izgleda, ne slažu.

Nakon objavljivanja odluke, na inicijativu bivšeg narodnog poslanika
Miloša Boškovića, na protestu u Nišu okupilo se preko 2000 ljudi. Protesti su privremeno pauzirani, a prvi sledeći najavljen je za 10. april kada je zakazana sednica niške Skupštine na kojoj će se glasati o ustupanju Aerodroma republičkoj vlasti.

 

Zašto Vlada želi da upravlja Aerodromom u Nišu?

„Mi definitivno ne znamo prave motive iza ove odluke. Svi Vladini argumenti koji su izneti su pali – ispitali smo svako pojedinačno objašnjenje koje je izneto u javnost, uključujući i
dug Grada Niša koji pominje gradonačelnik, i nijedno ne pije vodu“, kaže za Talas Mladen Jovanović iz Nacionalne koalicije za decentalizaciju (NKD).

On ističe da su ugovori o prenosu zemljišta koje je NKD istraživala do danas bili skriveni od javnosti, što pokazuje da taj ugovor ne pokriva samo zemljište u vezi sa aerodromom, već i zemljište u vezi sa privatnom inicijativom stranog investitora poznatijom kao “Novi Niš”. Tu privatnu inicijativu je zvanično otvorila ministarka Zorana Mihajlović. Postavlja se pitanje kako se sada dug za prenos zemljišta koje nije samo u vezi sa aerodromom veže isključivo za aerodrom?

“Već je jasno da ova odluka ima veze sa ograničavanjem broja putnika na niškom i drugim aerodromima izvan Beograda. Međutim, ne postoji bilo kakav međunarodni dokument zbog kojeg bismo imali obavezu da ograničavamo promet – jasno je, dakle, da sve ovo ima veze sa ugovorom o koncesiji za Aerodrom Nikola Tesla.“

 

Partijsko zapošljavanje

Budući da je bilo reči o potencijalnom osnivanju javnog preduzeća „Aerodromi Srbija“, Jovanović smatra da se otvara uvek aktuelno pitanje partijskog zapošljavanja.

„Ne znamo da li će zbog ugovora o koncesiji neki ljudi ostati bez posla u Beogradu, a njih posle treba zaposliti. Ne bi bio prvi put da se osniva preduzeće samo zarad partijskog zapošljavanja“, dodaje.

 

Šta čeka Konstantina Velikog?

Promet na niškom aerodromu je, usled dolaska
low cost avio kompanija, za samo godinu dana porastao sa 30 na 300 hiljada godišnje. Predsednik nije propustio priliku da izrazi žaljenje zbog toga što je ovaj napredak ostvaren „na račun Beograda“.

Međutim, danas imamo situaciju u kojoj je promet na svim aerodromima osim beogradskog ograničen, a njime u velikoj meri raspolaže francuska kompanija Vinci koja ovim dobija monopol – upravo do tog zaključka su Peđa Mitrović i Pavle Mihajlović došli kada su za
Slobodni ugao analizirali koncesiju u januaru ove godine.

Šta očekivati u situaciji u kojoj sve preduzete mere ukazuju na dalju centralizaciju? Ukoliko je „Nikola Tesla“ dat koncesionaru kako bi njime bolje upravljao, a „Konstantin Veliki“ dat istoj toj državi koja nije mogla da upravlja prethodnim aerodromom, deluje da Nišlije itekako imaju osnova za protivljenje ovakvoj odluci Grada.

 

Ko je dobitnik ovog aranžmana?

Budući da ugovor o koncesiji nije objavljen, a pitanje je kada će se, i u kojoj meri, to desiti, jedine informacije koje imamo jesu izjave, prvenstveno predsednika Aleksandra Vučića.

Vučić je
danas naglasio da ne postoji obaveza konsultovanja sa koncesionarom dok broj putnika na niškom aerodromu ne dostigne jedan milion – što implicira da če nakon toga postojati.

Ovo je u skladu sa njegovom izjavom od januara ove godine u kojoj je jasno rekao da, zbog koncesije, ostali aerodromi (Niš, Ponikve, Morava) mogu da
rastu do milion putnika u narednih 12 godina.

I dalje je nejasno da li se ta cifra odnosi na pojedinačne aerodrome ili na sva tri zajedno.

Ono što je sigurno jeste da je bilo kakvo ograničenje prometa na aerodromima štetno za njihov razvoj, da sputava konkurenciju i preusmerava sredstva prema najvećem Aerodromu „Nikola Tesla“ – a to dodatno produbljuje trend centralizacije koji je u Srbiji sveprisutan.

 

Protesti se nastavljaju

Naš sagovornik ističe da Nacionalna koalicija za decentralizaciju u Nišu deluje kao resurs različitim grupama koje se bore za prava građana.

“Tu su sindikati, Urbana gerila, ekipa oko Miloša Boškovića, Udruženi pokret slobodnih stanara…sve njih treba posmatrati kao jedan novi pokret koji brani interese Nišlija. Svi zajedno ćemo 10. aprila u 9 ujutro biti ispred Skupštine kako bismo podsetili odbornike da na prvom mestu treba da budu Nišlije i Nišlijke, a tek onda pripadnici ove ili one političke partije.“

Na pitanje o daljim planovima NKD u vezi sa Aerodromom, Jovanović odgovara da imaju jasan plan rada koji podrazumeva upotrebu svih pravnih sredstava da bi, u slučaju da Skupština Niša 10. aprila potvrdi odluku o poklanjanju Aerodroma, ta odluka bila oborena.

„Ako do toga dođe, planiramo pokretanje upravnog postupka jer verujemo da postoje propusti na osnovu kojih možemo da oborimo odluku. Dodatno, ukoliko se pokaže da su u priču uključeni i neki privatni interesi, postoji i opcija krivičnog postupka“, zaključuje Jovanović.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *