Lana Avakumović

Zamenica glavnog urednika

Vreme čitanja: 2 minuta

Nakon
skandala oko zloupotrebe podataka korisnika u političke svrhe, tačnije za potrebe predsedničke kampanje Donalda Trampa, Fejsbuk je pretrpeo ogromne finansijske gubitke.

I ne samo to, na društvenim mrežama su buknuli pozivi da se Fejsbuk kazni time što će korisnici obrisati svoje Fejsbuk naloge. Prošle srede je samo u roku od dva sata na Tviteru preko 10.000 ljudi koristilo hešteg #DeleteFacebook (izbrišite Fejsbuk).

Još uvek nije potpuno jasno kakve će posledice pretrpeti ova kompanija, ali je sigurno da veći deo javnosti očekuje da budu kažnjeni.

Šta na to kaže Mark Zakerberg?

Na početku – ništa. Pet dana po otkrivanju ove velike zloupotrebe, Zakerberg se nije oglašavao.

Potom je konačno izašao u javnost sa idejom da Fejsbuk, kao i ostale društvene mreže, treba regulisati. Kako? Nije precizirao.
Imali smo neke ideje o tome kako bi ovaj vid regulacije mogao da izgleda, ali ćemo zvanični epilog morati da sačekamo.

Pored priče o regulaciji, najavljene su izmene na platformi koje bi omogućile korisnicima da preglednije i lakše dobiju uvid u to koje informacije dele sa kojim stranicama, kao i da te dozvole povuku.

Šta smo zaista dobili?

Ni to nije sigurno. Danas je u toku dana
zvanično objavljeno da će u narednim nedeljama doći do izvesnih promena na Fejsbuku. U postu su te promene sumirane u sledećih par tačaka:

  1. Bolji i lakši uvid u kontrolu privatnosti;
  2. Nova prečica u meniju koja objedinjuje više različitih podešavanja;
  3. Nova alatka za pristupanje sopstvenim podacima pomoću koje korisnici mogu da dobiju kopiju svih podataka koje je Fejsbuk o njima prikupio;
  4. Izmena uslova korišćenja (čuveni Terms and Conditions).

Iako se u tekstu pominju reči „izbrisati“ i „kontrolisati“, formulacije su dovoljno maglovite da nije jasno da li će korisnici zaista moći da nateraju Fejsbuk da obriše sve podatke koje je o njima prikupio.

Navedeno je da ćete moći da obrišete sav sadržaj koji ste postavili na Fejsbuk (slike, statuse, pesme i slično), kao i istoriju pretrage, ali najveća stvar oko koje je priča sa Kembridž Analitikom i eksplodirala i dalje nije rešena.

Ostaje otvoreno pitanje: kada i kako će korisnici moći da budu sigurni da je Fejsbuk obrisao sve podatke koje je o njima prikupljao sve ove godine?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *