Zamišljanje budućnosti je oduvek bilo izvor inspiracije brojnim umetnicima i kreatorima pop kulture. Od hrane u obliku pilula, preko futuristične odeće do letećih automobila – vizije 21. veka su često ličile jedna na drugu. Danas, međutim, ta budućnost izgleda prilično jasno i čeka nas iz ćoška.
Manje vozača – bezbedniji saobraćaj
Jedna od najvećih vesti u svetu tehnologije trenutno je testiranje samovozećih kola. Samovozeća kola su ona kojima ne upravlja čovek i koja će vrlo uskoro svakodnevno učestvovati u saobraćaju. Više nije pitanje da li će vozači postati suvišni, već – kada će se to desiti.
Prema podacima Svetske zdravstvene organizacije (SZO) za 2015. godinu, usled saobraćajnih nesreća u svetu
godišnje pogine 1,25 miliona ljudi. To je ujedno i najčešći uzrok smrti mladih između 15 i 29 godina. Kompanije koje razvijaju tehnologiju za samovozeće automobile teže da, između ostalog, uvećaju bezbednost ljudi u saobraćaju time što će iz jednačine isključiti najrizičniji faktor – ljudski.
Velike kompanije se uveliko pripremaju
Broj igrača u ovom polju nije mali, neka od najvećih imena u tehnologiji prisutna su i u ovoj rastućoj industriji. Tako je, na primer,
kompanija Ford nedavno uložila milijardu dolara u istraživanje i razvoj veštačke inteligencije (AI), tehnologije koja stoji iza samovozećih kola.
Ilon Mask, preduzetnik poznat po grandioznim planovima i nesvakidašnjim idejama, najavio je da će
Tesla u prvoj polovini 2018. poslati svoj samovozeći auto na put s jednog kraja SAD-a na drugi. Imajući u vidu da je njegova druga kompanija SpaceX u februaru ove godine lansirala svoju najveću raketu do sada, a u svemir poslala i Teslin automobil, jasno je da se Mask ne šali kada su u pitanju tehnološki projekti.
Kalifornija prva testira samovozeća kola
Krajem prošlog meseca, u Kaliforniji je
najavljeno izdavanje prvih dozvola za testiranje ovih automobila – kako sa vozačima, tako i bez njih. Ova država je inače poznata kao izvorno mesto nekih od najvećih tehnoloških inovacija, te ne čudi da će i vozila budućnosti baš tu odvoziti prve krugove.
Predviđeno je da dozvole budu dostupne od 2. aprila ove godine, a red za potencijalne kandidate je dugačak: tu su veliki igrači
Uber, Lyft i Apple, zatim Guglov Waymo, jedan od prvi projekata u industriji samovozećih kola, ali i tradicionalni giganti automobilske industrije poput Folksvagena, Volva i Tojote.
Ko upravlja automobilima bez vozača?
Kao i sa svakim drugim tehnološkim dostignućem, i u ovom slučaju postavlja se pitanje potencijalnih zloupotreba. Da li će daljinska kontrola automobila u kojima ne postoji vozač omogućiti kontrolu ljudskog kretanja od strane država ili velikih kompanija?
Budući da su najavljeni datumi u vrlo bliskoj budućnosti, ubrzo ćemo dobiti odgovore na većinu pitanja u vezi sa ovom tehnologijom. Jedno je sigurno – nakon ulaska samovozećih kola, saobraćaj kakav poznajemo nikada više neće biti isti.
Autorka