Vreme čitanja: 3 minuta

U ponedeljak je u Beogradu štrajkovalo preko 1000 taksista. Kao razloge štrajka navode nelojalnu konkurenciju i sivu ekonomiju. Povod za štrajk su nesumnjivo izazovi koje novi akteri stavljaju pred taksiste – kompanija Car:Go koja posluje u Beogradu od 2015, kao i najavljeni dolazak hrvatskog prevoznika Cammeo.

Štrajk je samo jedan u nizu događaja kojima neki taksi prevoznici šalju poruku da Car:Go, Cammeo i ostala konkurencija nisu dobrodošli u Beogradu – pre manje od dve nedelje, grupa taksista pretukla je vozača Car:Go-a.

Taksisti oslobođeni PDV-a

Boško Vukojević iz taksi komore izjavio je za N1 da je jedan od razloga štrajka to što Car:Go navodno ne plaća poreze.

Pitali smo Vuka Guberinića iz Car:Go-a kako njegova kompanija posluje i na koji način regulišu poreske obaveze.

„Mi takođe sarađujemo sa autoprevoznicima koji su paušalci baš kao i taksisti, ali pored toga radimo i sa rent-a-car kućama koje su u sistemu PDV-a“, kaže Vuk za Talas.

Taksi prevoznici plaćaju samo paušalni porez i oslobođeni su plaćanja poreza na dodatu vrednost. Ako taksisti ne plaćaju PDV, postavlja se pitanje zašto ta pogodnost nije dovela do nižih cena taksi prevoza.

S druge strane, Car:Go će vrlo uskoro verovatno preći u sistem PDV-a.

„Kao mali startap doo, Car:Go je prihodima vrlo blizu prelaska u sistem PDV-a što će se desiti u narednih nekoliko meseci. To znači da će u cenu svake naplaćene vožnje biti uračunat i PDV za naš deo provizije i tako ćemo biti još transparentnije rešenje za državu“, dodaje Guberinić.

On naglašava i da ova promena doprinosi digitalizaciji u Srbiji budući da će u realnom vremenu moći da obezbede poreskoj upravi uvid u sve njihove transakcije.

„Ovaj sektor je tradicionalno sinonim za sivu ekonomiju i sitne prevare, a mi nudimo transparentno poslovanje, u skladu sa zakonom i bez obzira na način plaćanja usluge. Nadležni organi će u svakom trenutku imati uvid u naše prihode“, ističe Guberinić.

Car:Go, inače, funkcioniše u okvirima Zakona o turizmu, tako da su optužbe na račun nezakonitog poslovanja ove kompanije neutemeljene.

Takođe, ako uporedimo broj taksi i Car:go vozila, vidimo da prijavljenih taksista ima oko 6700, dok Car:Go ne predstavlja ni 1% tržišta.

 

U međuvremenu u Hrvatskoj sve manje regulacija

 


Dok se Car:Go bori protiv taksi kartela, u susednoj Hrvatskoj Uber posluje još od 2015, a od ove godine će regulacije biti još manje. To znači da će tržište usluga prevoza biti liberalnije što podstiče inovacije, tehnološko unapređivanje i posledično niže cene usluga.

Hrvatski Cammeo najavio je da će u Srbiji poslovati preko franšiznih ugovora sa samostalnim prevoznicima, kao i da će koristiti softverski sistem Taxi Navigator koji se zbog popularnosti uveliko prodaje na tržištu – čak ga kod nas koristi oko 1000 taksista.

Imajući u vidu da taksi prevoz u Beogradu funkcioniše po principu kartela – strogo regulisano sa ograničenim brojem vozila i fiksiranom minimalnom cenom usluga – ulazak novog igrača biće veliki izazov za sve uključene strane.

Nadamo se da ćemo, po ugledu na susede, izaći iz ovog okvira i dozvoliti ulazak inovacija koje mogu samo da doprinesu zdravijoj konkurenciji, nižim cenama i višem kvalitetu usluga.