Vreme čitanja: 3 minuta

Fejsbukove akcije su pale za oko 7% nakon što je uzbunjivač iz kompanije Kembridž Analitika (Cambridge Analytica) otkrio da su podaci o oko 50 miliona korisnika prikupljeni i korišćeni u političke svrhe.

Kristofer Vajli, jedan od osnivača i bivši zaposleni u ovoj agenciji, izašao je tokom proteklog vikenda u javnost sa pričom o zloupotrebi podataka ogromnog broja korisnika Fejsbuka.

Naime, kako navodi Gardijan, Vajli je u detaljnom intervjuu za Observer opisao kako je tekao proces za koji se sumnja da je imao uticaj na Trampovu pobedu na poslednjim američkim predsedničkim izborima.

 

Kembridž Analitika prikupljala podatke o Fejsbuk korisnicima

U centru priče je britanska agencija Kembridž Analitika koja je 2015. godine lansirala kviz preko aplikacije na Fejsbuku i platila stotinama hiljada korisnika da ga urade. Ono što korisnici nisu znali jeste da je kviz pored njihovih podataka povukao i podatke o njihovim Fejsbuk prijateljima – njih 50 miliona.

Nakon toga, kreiran je algoritam koji je imao funkciju da sve ove prikupljene podatke pretoči u glasačke preferencije i tako stvori potencijal za targetiranje korisnika odgovarajućim porukama tokom kampanje za predsedničke izbore.

Kao posledica jedne od najvećih zloupotreba podataka, Fejsbuk je na svojoj platformi suspendovao Kembridž analitiku, njoj srodnu kompaniju SCL (Strategic Communication Laboratories), kao i samog Kristofera Vajlija. Iako se u zvaničnom saopštenju Fejsbuka tvrdi da su svi prikupljeni podaci obrisani čim se za njih saznalo 2016. godine, Vajli kaže da to nije tačno i da je sasvim moguće da je većina tih informacija i dalje dostupna.

Aleksandar Niks, direktor agencije, takođe je suspendovan sa svog radnog mesta.

 

Tramp angažovao agenciju tokom predsedničke kampanje

Veza sa predsedničkim izborima je prilično izvesna – Donald Tramp je u junu 2016. godine angažovao Kembridž analitiku kao agenciju za prikupljanje podataka za potrebe kampanje. I ne samo, to, u periodu kada je pomenuti kviz kreiran, Vajli tvrdi da je čitav proces nadgledao Stiv Benon, jedan od Trampovih bliskih saradnika.

U finansiranje ovog poduhvata je, navodi se, bio uključen i Robert Merser, američki milijarder koji je otvoreno podržao Trampa tokom predsedničkih izbora. Njujork Tajms navodi da je Merser uložio 15 miliona dolara u ovu agenciju i to po preporuci savetnika Stiva Benona. Dodatno, njegova ćerka Rebeka Merser, suvlasnica Brajtbart Njuza (Breitbart News) i donatorka Republikanske partije, sedi u odboru Kembridž Analitike.

 

Da li su Rusi igrali ulogu u Trampovoj pobedi?

Posebno zanimljiv deo priče jeste potencijalna veza sa Rusijom. Naime, Biznis insajder navodi da je kviz kreirao Aleksandar Kogan, ruski profesor psihologije koji je dobijao sredstva od ruske vlade dok je bio angažovan u Kembridž analitici.

Postoje i navodi da je agencija 2014. komunicirala sa Lukoil-om, naftnim gigantom koji je i dalje pod sankcijama SAD-a. Iako ova veza još uvek nije potvrđena, očekuje se da će detaljna istraga svih uključenih strana razjasniti šta se tačno desilo tokom predsedničke kampanje iz koje je Donald Tramp izašao kao pobednik.

Bojan Perkov iz SHARE fondacije smatra da se Fejsbukov biznis-model suštinski svodi na masovni nadzor aktivnosti korisnika, prikupljanje njihovih podataka o ličnosti i algoritamsku obradu tih podataka kako bi se kreirali potrošački profili korisnika.

“To je ono što su oglašivači spremni da plate. Kada se trećim stranama, dakle raznim drugim kompanijama i licima, ti podaci korisnika ustupaju, a to su često vrlo osetljivi podaci, implikacije po privatnost građana su još veće, što je afera Kembridž Analitika pokazala.

Dakle, kada je biznis-model zasnovan na vrlo problematičnim osnovama i nejasnim uslovima korišćenja platforme, korisnici daju saglasnost za prikupljanje podataka a da nisu svesni u koje sve svrhe se mogu koristiti njihovi podaci”, zaključuje Bojan.

 

Mark Zakerberg se konačno oglasio

Nakon pet dana ćutanja, Zakerberg se konačno oglasio povodom čitavog incidenta sa Kembridž Analitikom.

U svom Fejsbuk postu napisao je da kao kompanija imaju odgovornost da štite podatke svojih korisnika, a ako to ne mogu, onda ne zaslužuju njihovo poverenje.

“Ja sam započeo Fejsbuk i, na kraju dana, imam odgovornost za sve što se dešava na našoj platformi”, izjavio je.

Naveo je i konkretne korake koje će Fejsbuk preduzeti – to, između ostalog, podrazumeva da će se uskoro pojaviti alatka preko koje korisnici mogu da provere sa kojim su sve aplikacijama delili podatke, kao i da te dozvole povuku.

U toku je nekoliko istraga – kako unutar uključenih kompanija, tako i od strane državnih institucija: državni tužioci Njujorka i Masačusetsa pokrenuli su zajedničku istragu.